Dilba specialskrev låten "Easy" till en reklamfilm. Nu förknippas hennes musik med en av landets största butikskedjor.
-De säljer inga droger, liksom. Och värdet av marknadsföringen motsvarar miljontals kronor, säger Dilba. Ni hör den dagligen i de kommersiella tv-kanalerna - Dilbas tillbakalutade, akustiska popmelodi "Easy". Genom att placera låten i en reklamfilm för en stor svensk butikskedja har hon skapat en av sina mest populära låtar sedan genombrottet med "I·m sorry" för över tio år sedan.
-När jag uppträdde i TV 4:s "Sommarkrysset" satt folk och sjöng med trots att jag aldrig har framfört "Easy" tidigare. Då förstår du vilken fantastisk marknadsföring det innebär, säger Dilba.

Ett beställningsjobb
Att svenska artister hörs i reklamfilmer är inget nytt. I det flesta fallen rör det sig dock om färdigskrivna låtar som därefter blir påtänkta för andra kommersiella syften.
I Dilbas fall handlar det om ett rent beställningsjobb.
-Ja, jag blev tillfrågad om att skriva låten till reklamfilmen. Och varför inte? Det är ett hederligt varumärke. Hade jag varit en blondin med blå ögon skulle det ha blivit för gulligt, nu är jag mer en exotisk fågel i sammanhanget, säger Dilba. TT Spektra: Är det inte synd att folk förknippar låten mer med butikskedjan än med Dilba?
-Det vore kanske trovärdigare av mig att svara ja på den frågan. Men ärligt talat, att låten hörs i en kampanj betyder inte att folk glömmer bort artisten. Jag tror att man underskattar folk, om man tänker så, säger Dilba som också har sålt ett okänt antal exemplar av singeln till butikskedjan, så att de kan skänka bort den till sina kunder.

Skänker bort singeln
I skuggan av skivbranschens kris söker Dilba även andra sätt att sprida musiken på, bland annat i samarbete med ett bolag specialiserat på digital nedladdning. Något nytt album är inte inplanerat, däremot hoppas Dilba på fler reklamlåtar.
-Som artist i dag måste du vara intresserad av både det kreativa och att faktiskt sälja produkten, säger hon. Nils Johansson/TT Spektra
Fakta/Svensk musik i reklamen Stockholm TT Spektra För tio år sedan var reklammusik tabu bland många svenska artister. I dag ser situationen annorlunda ut.
Här har ni ett litet axplock av låtar som har lanserat olika produkter de senaste åren.
"Jesus walk with me, Club 8 (Apollo)
"Cobra Style", Teddybears (TV1000)
"This is the way", E-Type (Max)
"We aim to please", Brainpool (OnOff)
"Through Your Eyes", Nina Kinert (Saab)
"Release me", Oh Laura (Saab)
"Heartbeats", José González (Sony)
"Young folks", Peter, Bjorn & John (AT&T)

Fakta/Dilba Stockholm TT Spektra Ålder: 36 år
Bor: Stockholm
Bakgrund: Genombrott med låten "I·m sorry" 1996. Grammisbelönad. Var tidigare gift med popartisten Martin, skilsmässa 2002.
Diskografi: "Dilba" (1996), "You & I" (1999), "Revolution" (2003), "Miracle" (ep, 2005).
Övrigt: Kom tvåa i tv-programmet "Pokermiljonen". Under våren 2008 deltog Dilba i TV 4:s "Let·s Dance"
Aktuell: Med singeln "Easy" och samarbete med digitalt baserade skivbolaget X5 Music.