Över 2 miljoner visningar har Daniel Norbergs melodifestivalparodi från förra året fått på Youtube. Den var Sveriges näste mest sedda klipp 2014 med 2,1 miljoner visningar. Bara slagen av Zlatans Volvoreklam.

När UNT intervjuade honom då så hade han bestämt sig för att hoppa av studierna och satsa helhjärtat på sin nya karriär. Och under året som har gått han bland annat gjort politisk satir för Aftonbladets webb-tv och släppt mängder av humoristiska musikvideos i sin Youtubekanal. Allra senast en hyllning till en figur som har blivit folkkär – trots att han bara finns i reklamvärlden. Karaktären ICA-Stig görs av skådespelaren Hans Mosesson, och har varit med i reklamfilmerna för matvarukedjan sedan 2001. I januari meddelades att att han slutar den 1 februari.

Hur fick du idén till att göra en video för ICA-Stig?

– Det var min rumskompis Axel som kläckte idén att det vore kul att göra något på honom. Jag och brorsan nappade direkt. När man skapar youtubeklipp handlar det ofta om att försöka se vad som är populärt och vad folk pratar om, och sedan kunna göra ett klipp med en kul tvist på det. Det är en utmaning, men alltid väldigt roligt! Den här gången med Stig fick vi till det tycker jag. Andra gånger blir det inte alls lika träffsäkert. Det är så det är! Men man lär sig alltid av alla klipp.

Är musiken i videon nyskriven? Det känns som att man känner igen den?

– Det är en helt nyskriven låt från början till slut. Att den känns igen är medvetet så att den ska sätta sig bättre. Det finns ett par "klassiska förflyttningar mellan toner" i låten men det tycker jag bara är härligt. En riktigt mysig pianolåt med lite igenkänning. Kan inte bli bättre, haha!

Varifrån har du hämtat inspiration till den?

– Det kan också vara så att det känns igen för att man har sitt sätt att skriva musik på. Ofta har man sina referenser som man liknar. Själva är jag och brorsan uppvuxna och djupt fascinerade av Galenskaparna. De har sitt sätt att skriva musik på och jag tror att vi liknar varandra där. Samtidigt hämtas inspiration från allt möjligt. Allt från Ed Sheeran till Kjell Kraghe!

Vad har du annars pysslat med sedan du slog igenom med Melloparodin?

– Oj, mycket har hänt sedan förra året. Min kanal gick från ett sladdrigt hobbyprojekt på ett par tusen följare till tiotusentals, och ännu fler och ännu bättre klipp har producerats. Den enorma framgången med Youtubekanalen bidrog till programledarroll och inslagsproducent på SVT, medverkan i sommarlovsmorgon, jullovsmorgon, nyhetsmorgon och till och med SVT:s nyhetsårskrönika. Nu kör jag och brorsan Emil plattan i mattan och satsar ännu mer. Vi skriver alltid materialet tillsammans. Igår nådde kanalen 75 000 aktiva följare och 13 miljoner visningar! Helt otroligt!

Bor du kvar i Uppsala?

– Självklart! Nu dessutom med en helt nybyggt green screen-studio i vardagsrummet fullt utrustad med lampor, kameror och peruker för alla olika karaktärer.

Blir det några nya Mello-parodier?

– ... vem vet? Hehe.

Se musikvideon om ICA-Stig på Youtubehär. Och här hittar du Daniel Norbergs alla videos.