Handlingen i Bernardas hus utspelas på landsbygden i 30-talets Spanien. Scenografin består av ett stort rum med många dörrar och föns­ter. Pjäsen handlar om instängdhet, utsatthet, och krav på total underkastelse. Men också om uppror och de ibland fatala följderna av en stark längtan efter frihet och kärlek. I centrum står fem döttrar som hålls i ett järngrepp av sin mor, änkan Bernarda, som vill hålla dem instängda i en evighetslång sorg efter en ­despotisk far.

Premiärnerver
I kväll fredag är det generalrepetition av Bernardas hus på Upsala stadsteater. Och i morgon är det premiär. För uppsättningens skådespelare börjar premiärnerverna göra sig påminda.
­— Det blir ju alltid en viss anspänning, men jag har varit med om mycket värre. Det känns inte oklart, men vi behöver spela in oss. Men det är klart, det är de här dagarna man undrar varför man håller på med det här, säger Anki Larsson, som gör flera roller i pjäsen varav den viktigaste är den som änkan Bernardas gamla mor, en av pjäsens sanningssägare.
Jennie Silfverhjelm, som gör rollen som den yngsta upproriska dottern Adela, som bland åtta starka rollen ändå måste ses som dramats huvudperson, håller med. Premiären blir förlösande.
— Jag upplever att jag har ett oerhört behov av bekräftelse just nu, jag behöver känna rummets andning.
— Ja, jag längtar också ­efter premiären, och dess­utom är det ju efter ett par veckor som föreställningen är som bäst, tillägger Anki Larsson.
Bernardas hus är en av världens mest spelade moderna tragedier, och dess­utom betraktas den som viktig kvinnopjäs. Åtta bärande roller med kvinnliga karaktärer hör inte till det vanliga i den av tradition mansdominerade teatern. Och även om tematiken behandlar allmänmänskliga problem har de ändå gällt och gäller fortfarande kvinnor i högre grad än män.
Trots detta värjer sig ­Jennie Sil­fverhjelm från ­epitetet kvinnopjäs. Det Lorca mest av allt gestaltar är ett utanförskap.

Utanförskap
— Det är häftigt att han har skrivit en pjäs med åtta underbara kvinnoroller, men min roll Adela är också Lorcas alter ego och visar hans eget utanförskap, som homosexuell och politisk oliktänkare. Han kanske kände på sig att han skulle dödas av fascisterna, döden är väldigt närvarande i pjäsen, säger Jennie Silfverhjelm.
Det kan tyckas vara en av historiens grymma ironier att Federico García Lorca bara tre månader efter att ha avslutat sin framtida klassiker om intolerans och den överdrivna konvenansens destruktivitet själv föll offer för precis just det, och dödades av Francotrogna utanför Granada i november 1936. i Spanien är han fortfarande en kontroversiell figur. Bara för någon månad sedan blev en teater i Madrid tvungen att ställa in en föreställning som handlade om Lorcas liv på grund hot och demonstrationer från högerextrema grupperingar.
— Problematiken var aktuell när pjäsen skrevs, och den är fortfarande aktuell i dag, i synnerhet unga människor som längtar efter att uttrycka sig borde känna igen sig. Det är ett behov som alla kan relatera till i, får man inte uttrycka sig så dör man, säger Jennie ­Sil­fverhjelm.

FAKTA


Bernardas hus på Upsala stadsteater
Premiär: 30/9
Regi: Rebecca Forsberg
I rollerna: Anna Carlson, Viveca Dahlén, Anki LArsson, Monica Almqvist Lovén, Jarinja Thelestam Mark, Malin Buska, Malin Alm, Jennie Silfverhjelm.