– Kvinnan i berättelsen, Beata, är egenföretagare. När hon blir långvarigt sjuk upptäcker hon att samhällets skyddsnät inte riktigt fungerar som hon trott att det ska fungera, berättar Sara Giese, regissör för föreställningen.

Beata gestaltas av Marika Holmström, som senast spelade på Uppsala stadsteater i barnpjäsen "Ensamcyklaren" 2003.

– Beata är en välfungerande och framgångsrik yrkeskvinna från medelklassen som tagit mycket för givet. När hon blir sjuk faller hon igenom helt och hon vet inte riktigt hur hon ska kunna be om hjälp. Hennes liv förändras helt, säger Marika Holmström om sin roll.

Artikelbild

| Marika Holmström tycker det är fint att få spela mot fyra personer ur publiken vid varje föreställning.

– Pjäsen skildrar fattigdom som faktiskt finns i vår tid, när man faktiskt inte har råd att ens köpa mat.

Scenrummet består i princip av en stor säng där publiken sitter på alla fyra sidorna och blickar ner på den utsatta Beata. Scenografen Zofi Lagerman har också skapat kostym, som enligt Marika Holmström ligger nära hur hon själv brukar se ut.

Uppsala stadsteaters dramaturg Marie Persson Hedenius har gjort dramatiseringen av boken. Dess författare, Charlotta von Zweigbergk, var med lite initialt i arbetet med pjäsen och har också varit tillgänglig för ensemblen om de velat fråga om något.

– Pjäsen är rena rysaren för frilansare, stoffet är ju väldigt realistiskt i vår teaterbransch där det är många som inte är fast anställda. Men vi två har också haft väldigt roligt när vi arbetat med uppsättningen, säger Sara Giese.

Artikelbild

| Regissören Sara Giese hoppas på en engagerande föreställning.

Hon har regisserat på Uppsala stadsteater förut, till exempel ”Bitterfittan” 2007, samt Liv Strömqvists satir ”Uppgång och fall” och ”Det finns inget att vara rädd för” förra säsongen. Hon tar ibland okonventionella grepp om sitt stoff. Här ska några frivilliga ur publiken få vara motspelare till Beata.

– Fyra frivilliga röster ur publiken blir medagerande. De får säga det byråkrater eller Beatas vänner säger vid några tillfällen. Jag tänker mig att publiken är delaktig i berättelsen, att den blir en bild av samhället omkring Beata.

Artikelbild

| Marika Holmström bäddar på scenen Ettan.

De fyra frivilliga ska ha hörlurar som de får höra sina repliker i och som de sedan ska säga rakt av. Före föreställningen får de tydliga instruktioner om hur det går till.

– Vi har kört konceptet några gånger på provföreställningar och det blir faktiskt både drabbande och engagerande, säger Sara Giese.

Artikelbild

| Handlingen i "Fattigfällan" utspelas i en säng.

För den publik som är hugad att delta i föreställningen på detta sätt gäller det att vara där i god tid och de fyra som medverkar får varsin fribiljett för att se föreställningen vid ytterligare ett tillfälle.

"Fattigfällan" har urpremiär på Uppsala stadsteaters scen Ettan 20 oktober.