Uppsala Tonsättartävling har genomförts för allra första gången. Detta fina initiativ ger unga tonsättare födda 1974 eller senare möjlighet att få sina verk framförda och för vinnarens del gäller detta tiofalt, eftersom även andra orkestrar har lovat att uppföra verket. I finalen i torsdags framfördes och bedömdes de sex finalisternas bidrag.

Samtliga verk var tilltalande, underhållande och lättlyssnade. Uppsala Kammarorkesters och dess lyhörde dirigent Paul Mägis lysande framförande förhöjde intrycket. De sex tonsättarna visade stor teknisk skicklighet och förmåga att exploatera en orkesters alla möjligheter. Kanske försökte de göra för mycket - på kort tid skulle så mycket som möjligt hinnas med: stolta fanfarer och svirrande flageoletter, smäktande cantabilepartier och smällande slagverkseffekter - det blev ibland konst för konstens skull och någon gång klichéartat. Men helhetsintrycket var ändå imponerande gott.
Andreas Valentin Tillborgs bidrag Polymania var en gamängaktig lek med tonarter och genrer. Sune Mattias Emanuelsson hade skrivit Dorotea, ett stycke som innehöll flera vackra partier som dock inte riktigt knöts samman till en helhet. Fredrik Hagstedts A Little Bit Quicker, Sinfonietta Song no. 1 lät alla orkesterns instrument visa upp sig i ett stycke med sakta accelererande tempo. Zephyros av Andrea Tarrodi var ett vackert och ganska odramatiskt verk där blåsare ritade figurer på en matta av stråkklang. Andreas Zhibaj hade skrivit ett skojigt stycke dominerat av blåsare och slagverk där det explosiva slutet fick en oväntad knorr. Jonas Valfridsson slutligen bidrog med The Only Thing That You Keep Changing Is Your Name i impressionistisk stil; orkesterns delar smältes samman till en helhet och framkallade visioner av ett ömsom glittrande, ömsom upprört hav.

Efter pausmusik av Trio X följde prisutdelning till Linnékvintettens fanfarer. Andreas Zhibaj fick tredje och Andrea Tarrodi och Lennart Valfridsson delade på förstapriset. Den sistnämnde blev även publikens och radiolyssnarnas val, så "rätt låt vann".
Juryn bestod av Daniel Börtz, tonsättare, Paula af Malmborg Ward, tonsättare, Nils-Erik Sparf, konsertmästare, Paul Mägi, chefsdirigent Uppsala Kammarorkester, Britta Byström, tonsättare och Lennart Åkermark, orkesterchef Nordiska Kammarorkestern.