Två pocketböcker står lutade mot ett läskande glas färskpressad apelsinjuice, en kvist mynta ligger kokbokssnyggt placerad bredvid luntorna. Och så sloganen: "Pocket är färskvara." Så ser det ut på hemsidan tillhörande en av landets ledande leverantörer av böcker till dagligvaruhandeln.

Det är en bild långt ifrån den romantiska föreställningen om den stora litteraturens eviga värden. Här är boken snarare en slit-och-släng-vara, med ett bästföredatum inte mycket längre än blandfärsen i köttdisken. Ty sedan ett antal år tillbaka kan vi ju tillsammans med frukostmüslin, fredagschipsen och onsdagstorsken, också impulsköpa oss lite läsförströelse. Matvarubutikerna är i dag ett etablerat komplement, eller rentav av en konkurrent, till de traditionella bokhandelskedjorna. Men vilka böcker är det egentligen som hamnar i dagligvarubutikerna? Och hur ser urvalsprocessen ut?

Oftast är det strax intill kassorna man hittar dem; ställen med pocketböcker, tänkta att locka kunden att plocka på sig en bok medan man står där i kön med varukorgen. Här är knappast rätt ställe att länge stå och välja och vraka. Därför är sortimentet hårt slimmat och anpassat för att man snabbt ska kunna plocka på sig en bok. Impulshandla, helt enkelt. Således är sortimentet också framtaget efter principen maximerad försäljning.

Pocketstället är en av de stora leverantörerna av pocketböcker till dagligvaruhandeln. I Uppsala hittar man deras ställ på bland annat Hemköp i Svavagallerian, Coop på Ringgatan och Luthagens Livs. På sin hemsida lovar de ett ständigt uppdaterat sortiment, med "75 % färska storsäljare", och full returrätt på de böcker som inte säljer. I urvalet av böcker säger man sig främst ta hänsyn till "historisk försäljning, genre, nyhetsvärde, författare och massmedial uppmärksamhet". Litterär kvalitet ingår dock inte i beräkningen.
- Eftersom vi står helt oberoende är vi inte påverkade av någon styrning från förlagens sida, säger Pocketställets vd Tor Enander. Vi väljer helt enkelt de böcker vi tror ska sälja mest.
- Självklart är det vissa genrer som vi vet av erfarenhet säljer bra, som spänningsromaner och deckare. Men vi har på senare år breddat sortimentet och säljer i dag mycket reality, biografier och chic-lit.

Man behöver egentligen bara slänga ett öga på något av dessa pocketställ för att man ska genomskåda den utstuderade säljtekniken: titlar som är tänkta att kittla fantasin och nyfikenheten ("SEX", står i stora bokstäver på en av böckerna, sedan resten av titeln, "systerskap och några män senare", i allt mindre stil), samt omslag, gärna med en kändis på, som snabbt ska fånga kundens uppmärksamhet. Tor Enander säger att just bokens design är en viktig faktor i urvalsprocessen.
- Pocket i dagligvaruhandeln köps mycket på impuls. Det gör att omslaget har väldigt stor betydelse. Ibland är vi faktiskt med och utformar omslagen, berättar Enander.

På frågan om inte detta genomkommersialiserade sätt att ta fram sortimentet skapar ett väldigt blekt och i slutändan mycket begränsat utbud för konsumenten svarar Tor Enander:
- Vi är inte betjänta av att försöka lyfta fram sådant som vi inte tror ska sälja. Och det är svårt att sälja smal poesi i dagligvaruhandeln.

Ändå hittar man bland Pocketställets böcker en hel del oväntade titlar, som till exempel nischade rockbiografier, som tydligen säljer bra.
- Rock och porr funkar bra i dagligvaruhandeln, säger Enander.
Nu är det ju inte bara i form av det lilla pocketståndet som böcker förekommer i livsmedelsbutiker.

På stormarknaderna finns ofta hela bokavdelningar. ICA:s Maxibutiker arbetar direkt mot förlagen och köper själva in sina böcker. Claes Meldgaard, ICA:s inköpsansvarige för specialsortimentet, säger att boksortimentet tas fram i syfte att tilltala en så bred konsumentgrupp som möjligt. Fokus ligger på pocket, barnböcker, de hetaste nyheterna och kokböcker.
- Vi arbetar med en bred bas av böcker men vill i första hand erbjuda titlar för den stora massan, sådant som är kommersiellt gångbart, säger Meldgaard.
- Vi vill så klart vara först med det bästa, det som folk talar om, och kunna erbjuda detta till konkurrenskraftiga priser.
Även här alltså ett sortiment begränsat till det allra mest "säljbara".
Man kan möjligtvis tycka att det är underligt att dagligvarukedjorna, som i allmänhet anstränger sig hårt för att erbjuda sina kunder ett så smakrikt utbud vad gäller matprodukter som möjligt, nöjer sig med ett boksortiment som känns så fattigt.