Vanna Rosenberg och Helen Sjöholm spelar båda Nancy, en olycklig amerikansk hemmafru på 1970-talet, vars man, den utlevande fysikern, fullkomligt struntar i sin familj. Den ena Nancy kliver plötsligt fram ur städskrubben och räddar livet på den andra.

De är båda väldigt ensamma och hjälper och stödjer varandra, säger Lars Rudolfsson, pjäsens dramatiker och regissör som i "Hugh och Nancys många världar" låter kvantfysikens teorier om parallella universum materialiseras på teaterscenen.

Nordiskt servicehem

Artikelbild

| "Hamlet är den bästa guiden i att ställa frågorna om existensen, det tycker jag" säger regissören Sofia Jupither.

Även Lars Norén regisserar sin egen urpremiär, "Andante" som utspelas på ett ålderdomshem och handlar om människor som kommit till "det sista rummet" där de på olika sätt försöker rättfärdiga sina liv.

En pjäs som enligt Lars Norén börjar realistiskt men slutar som en mardröm.

Den utspelas på ett nordiskt servicehem bland ett antal människor som är sammanförda, som inte har valt varandra. Spänningar, livslögner och klasstillhörigheter finns kvar, trots att man är så nära slutet inrättar man sig fortfarande efter gamla hierarkier i samhället, säger Norén i en filmad intervju under presskonferensen om vårens repertoar.

Minst lika existentiell blir av allt att döma Sofia Jupithers uppsättning av Shakespeares "Hamlet", som inte satts upp på Dramaten på tio år och aldrig tidigare av en kvinnlig regissör. Huvudrollen görs av Adam Lundgren som Sofia Jupither valde som sin Hamlet redan när hon såg hans slutproduktion på Teaterhögskolan för flera år sedan.

Hamlet ser hon som den ultimata guiden när det gäller att ställa de existentiella frågorna.

När man väl har bestämt sig för att man ska leva, hur ska man då leva? Det är en lika stor fråga. Vem är jag? Hur ska jag vara? Det håller vi ju på med hela tiden, säger Sofia Jupither.

"Mycket publik"

Dramatenchefen Eirik Stubø beskriver vårens repertoar som "bred och fin" kort och gott. De senaste två åren har teatern genomgått ett stålbad i form av nedskärningar och höjd produktionstakt. Samtidigt har en rad personer på administrativa tjänster sagt upp sig. Enligt Eirik Stubø jobbar tillfällig personal i väntan på de rekryteringar som pågår.

Vi har mycket publik, 86 procents beläggning det första halvåret. Sedan är det naturligt att när man genomför så stora förändringar som vi var tvungna att göra leder det till frustation, särskilt på en ganska konservativ arbetsplats där man arbetat på samma sätt under många år.

Han tycker också att teatern tagit metoo och avslöjandena om sexuella kränkningar inom teatervärlden på allvar.

Från november förra året har det hänt otroligt mycket här. Vi har haft samtal, utbildningar och genomgångar. Alla som har någon form av chefsbefattning har fått utbildning. Vi tog in en extra resurs i januari, en kvinna som fortfarande arbetar med detta.