Intresset för den klassiska musiken uppstod när Sofia Ågren som sju-åttaåring såg Milos Formans och Peter Shaffers film Amadeus.
Inte bara Mozarts musik utan också dirigerandet, att leda en orkester eller kör blev ett mål.
– Att det blev just kör, i stället för orkesterdirigering, beror bland annat på att jag själv är en entusiastisk körsångare, säger hon.
Dels sjunger hon i Kungliga Musikhögskolans Kammarkör på skoltid - hon studerar där på körpedagoglinjen.
Dels sjunger hon i Adolf Fredriks Vokalensemble och i Mikaeli Kammarkör.
Sofia Ågren har läst musikvetenskap vid Stockholms universitet och studerat kördirigering, musikteori och arrangering för Stefan Parkman vid Uppsala universitet.

Hon tar nu över Uppsala Vokalensemble efter Maria Goundorina, som har tagit över Allmänna Sången efter Cecilia Rydinger Alin, som har tagit över OD efter Robert Sund, som har gått i pension...
– I fokus är alltid musiken, att skapa musik. Men jag vill också utveckla kören, säger hon.
För tillfället behöver Uppsala Vokalensemble fler herrar, både basar och tenorer. Den som känner sig redo att göra en sånginsats i kören får dock finna sig i att visa vad han går för först.

Så är det i flera av Uppsalas körer: man får sjunga upp dels något man övat in och dels oförberett, där man får noterna i handen först när det är dags att sjunga.
Svensk körklang har spritt sig över världen de senaste decennierna.
– Svenska körer är kända för en homogen körklang. Våra körer är väldigt samsjungna.
Finstämda instrument kan man kalla de avancerade svenska körerna. Instrument för dirigenterna att spela på.
– Jag är väldigt förtjust i den svenska körlyriken, säger Sofia Ågren och nämner Wilhelm Stenhammar och Hugo Alfvén.
Den senare var director musices i Uppsala och OD:s och Allmänna Sångens dirigent under det tidiga 1900-talet.
– Jag gillar nutida klanglig a capellakör av exempelvis Poulenc och Britten, men renässansens körklanger som  Des Prez’ och Palestrinas är också väldigt vackra.

Om hon finge beställa ett specialskrivet verk för kören – vilken tonsättare skulle hon välja då?
– Jaakko Mäntyjärvi, säger hon utan någon längre betänketid.
– Han är en skicklig körtonsättare med glimten i ögat. Hans musik är vokalt skriven och rolig att sjunga.
Uppsala Vokalensemble sjunger kyrklig musik, men också jazz och visor och gör ibland musikdramatiska konserter.
Så ska det bli också i fortsättningen, säger Sofia Ågren.
Närmast väntar ett franskt program, som ges i juni.
I september planerar kören att fara på turné utomlands.