– Vi hade redan bestämt oss för att sätta upp "Det sjunde inseglet" när vi insåg att det var Bergmanjubileum i år. För oss var det en lycklig slump, men vi beslutade oss också för att återuppta den hyllade "Scener ur ett äktenskap" igen, säger Petra Brylander, chef för Uppsala stadsteater.

Nästa spelårs repertoar börjar ta form och även om inte alla kontrakt är undertecknade än finns ändå tillräckligt mycket att berätta för Uppsalapubliken.

Hösten på Stadsteaterns stora scen inleds med en urpremiär av musikteaterföreställningen "Den fria viljan". Erik Gedeon är såväl manusförfattare som kompositör och regissör för en föreställning om människans existentiella situation.

Artikelbild

| Liv och död. Vi möter döden i olika skepnader men också livet, säger teaterchefen Petra Brylander om kommande årets föreställningar.

– Jag lärde känna honom när vi satte upp musikalen om Ingvar Kamprad på Malmö stadsteater. IUppsala har bland annat hans "Min vän fascisten" och "Evigt ung" spelats. Erik har nu knutits till Uppsala stadsteater tre år framöver som musikansvarig, berättar Petra Brylander.

I pjäsens svart humoristiska handling finns bland andra en skådespelare med scenskräck och en hjärnforskare utan psyke. I persongalleriet ingår också en massmördare som vill lära sig spela mandolin. En sjungande ensemble och många musiker kommer att finnas på scenen, bland andra pianisten Sanna Hodell.

Säsongen på Lilla scenen inleds med August Strindbergs pjäs "Kamraterna".

– En aktuell pjäs om hur svårt det kan vara med jämställdhet i ett konstnärsäktenskap, kommenterar Petra Brylander.

Artikelbild

| Hyllad koreograf. Benke Rydman har hyllats för sina dansföreställningar av klassiker som han uppdaterat med bland annat breakdance.

Eftersom "Rickard III" bara ges vid två tillfällen nu i april återkommer den på stora scenen i oktober. Kjersti Horn, husregissör på Nationaltheatret i Oslo har regisserat. I titelrollen ser vi Eva Melander, som tidigare Guldbaggebelönats för sin roll i filmen "Flocken".

"Det sjunde inseglet" i musik- och dansform får premiär på stora scenen i november. Koreografen Fredrik Benke Rydman och regissör Hugo Hansén regisserar tillsammans berättelsen om riddaren som rider genom ett pestdrabbat landskap och spelar schack med självaste döden. Den scenen är Bergmans – och kanske filmhistoriens – mest citerade och parodierade, men "Det sjunde inseglet" är också en hyllning till livet.

Artikelbild

| Livsbejakande. Nils Poppe och Bibbi Andersson som gycklaren och hans hustru i Ingmar Bergmans filmklassiker " Det sjunde inseglet" som blir dansteater i Uppsala i höst.

– Det är ett filmmanus som bygger på en liten kort pjäs "Trämålning". Bergman skrev fantastiska manus. Men det här blir nog en mycket egensinnig tolkning av det, säger Petra Brylander.

Benke Rydman har ett förflutet som dansare i det kända breakdancekompaniet Bounce. Som koreograf har han gjort hyllade tolkningar av såväl "Gökboet" som "Svansjön". Hugo Hansén började en gång inom studentteatern i Uppsala men är numera regissör på Kulturhuset stadsteatern i Stockholm.

Artikelbild

| Återkommer. Regissören Hugo Hansén har regisserat i Uppsala förut. Nu ger han sig på ett manus av Ingmar Bergman.

Lars Noréns nyskrivna drama "Episod" har sin Uppsalapremiär i november. Det är en samproduktion mellan flera svenska teatrar i regi av Sofia Jupither. Skådespelaren Elisabeth Wernesjö medverkar från Uppsala stadsteaters sida. Hon är just nu aktuell i serien "Lingonligan" som börjar sändas 5 april i TV3.

Till jul ska familjeföreställningen "Karl-Bertil Jonssons julafton" ges. En älskad Tage Danielsson-saga om att ge. Och i februari 2019 sätter Ronny Danielsson upp musikalen "Big fish" som bygger på en roman som också filmatiserats av Tim Burton. Den kan sägas handla om fantasin, livet och döden. Komponenter som föreställningen delar med det mesta av det kommande spelårets uppsättningar på Uppsala stadsteater.