Rummet är täckt av färgglada affischer från föreställningar som spelats på Reginateatern. Och snart ska det bli fler. Sandra Jogenby, Linnea Thörnqvist och Inana Selenius är alla medlemmar i improvisationsteatergruppen Teater Prego i Uppsala. För andra året i rad producerar de SWIMP – Sveriges första internationella festival för improteater.

– Vi vill få folk att förstå att impro är roligt och lustfyllt, säger Inana Selenius.

I år har festivalen förlängts från tre till fyra dagar och den startade redan i onsdags. Varje dag ges fyra improshower, och den som vill kan också delta i workshops. 16 akter från hela världen turas om att stå på scen – vissa mer långväga än andra.

Artikelbild

| Teater Prego har funnits i sju år. "Improvisationsteater känns så himla lustfyllt", säger Inana Selenius, en av medlemmarna.

– Vi är astaggade på The Improv från Indien, som har en egen tv-show där. De har fått hjälp med biljetter till Uppsala via crowdfunding, bara det är ju en maffig grej, säger Sandra Jogenby.

I improvisationsteater är interaktionen med publiken viktig. Eftersom det varken finns manus eller förutbestämda roller jobbar skådespelarna med det de kallar för ”förutsättningar”, där publiken gärna får komma med förslag.

– Det kan vara att vi ska ha slutna ögon men att spela som att vi ser, säger Inana Selenius.

– Eller ABC. Den första repliken ska vara på A, den andra på B och så vidare genom hela alfabetet. Men vi ber ofta om något mer från publiken: Kan vi få en relation? En plats? Vad vi gjorde förra julen?, säger Sandra Jogenby.

Artikelbild

| Linnea Thörnqvist och Sandra Jogenby i Teater Prego.

Teater Prego jobbar ofta med korta scener på 3-6 minuter. På festivalen finns det även de grupper som är mer nischade till en viss stil, som improteater med science fiction-tema eller kabaré.

– Det är också kul att som medimprovisatör utmana varandra. Att till exempel säga: ”Du skrev en dikt förra veckan, ska du inte läsa upp den?”, säger Sandra Jogenby.

Vad ska man tänka på som publik på en improshow?

– Att vara beredd. Eftersom vi gärna vill ha inputs från publiken gäller det att vara vaken och hänga med i vad som händer, säger Linnea Thörnqvist.

– Det är okej att sitta och prata med kompisen bredvid, det är okej att storgråta eller gapskratta. Leva ut sina känslor helt enkelt, säger Inana Selenius.

Som publik får du också vara med om en unik upplevelse, poängterar Inana Selenius:

– Det som händer på en improscen händer bara då och aldrig igen.