– Publiken i Uppsala är bra. Vi får sällan klagomål från våra besökare, säger Lina Kartsidou, biografchef för Filmstaden, Spegeln och Royal i Uppsala.

Den kritik som ändå framförs kan handla om högljudda skratt, prassel med godispapper, mobiltelefonanvändning eller störande prat i salongen.

– Vi försöker stävja problem genom att våra värdar kommer in och presenterar filmen och samtidigt berättar att personal finns på plats utanför salongen.

De besökare som är missnöjda med något klagar dock oftast till biovärden efter föreställningen. Det är sällan som någon hör av sig via mejl eller telefon och kräver kompensation, enligt Lina Kartsidou

Att säga till direkt är något konsertarrangören Kent Wennman rekommenderar. Han ligger bland annat bakom sommarkonserterna i Parksnäckan i Uppsala.

– Det har hänt att jag fått mejl dagen efter någon enstaka konsert. Då finns det ju inte mycket att göra åt störningsmomentet. Självfallet är det bättre att säga till personal på en gång, säger han.

Inte heller han upplever att snack i bänkraderna är något stort problem. Blir det störningar i Parksnäckan så är det oftast kopplat till alkohol, enligt hans uppfattning.

– Vi har ju en bardisk längst bak. Där kan det förstås bli lite livat när det dyker upp folk som egentligen inte är så intresserade av musiken utan helst vill dricka öl och snacka med kompisarna. Så upplever jag att det ofta är på större konserter i till exempel Botaniska trädgården, säger Kent Wennman.