Med en del lysande undantag är det fortfarande mest så att kvinnor som ger sig in i jazzen satsar på det vokala. Traditionen är stark. Och det är väl egentligen lika förvånande att det inte är fler män som satsat på sången där.
Viktoria Tolstoy söker sig in i biomörkret på sitt nya album ”Meet me at the movies”. Där ser hon filmer från Chaplins ”Moderna tider” till von Triers ”Dancer in the dark” vilket ger elva sånger att tolka. Roligt nog har hon valt några som tillhör ovanligheterna – ”Smile” har man ju hört några gånger nu – och det gör hennes sensuella röst rättvisa. ”Love song for a vampire” och ”Angel” blir diametrala favoriter. Med sig denna gång har hon bland andra gitarristen Krister Jonsson, pianisten Iiro Rantala och trombonisten Nisse Landgren. Det låter fint men ibland kan jag önska att hon tog ut svängarna lite mer.
Det gör sångerskan Linda Oláh i bandet Belle på den självbetitlade debuten. Hon står för kompositionerna i gruppen där också basisten Lindha Kallerdahl ingår, liksom saxofonisten Johan Jutterström, pianisten Johan Graden samt trummisen Martin Öhman. Tillsammans vågar de ge sig ut på en egensinnig resa som de gärna berättar minen från. Riktigt bra!
Elisabeth Melander blandar eget och lånat på sitt album ”Reflections of a voice”, och vågar til och med sätta text till Miles Davis ”Blue in green”. Hon står likaså med ena benet i traditionen och det andra i det personligt sökande. Med musiker som Anders Bergcrantz, Lars Danielsson och Göran Klinghagen blir det spännande med en så uttrycksfull röst.
Pianisten och sångerskan Fanny Gunnarsson har hunnit till andra albumet med sin kvartett på ”Mirrors”. Med sig har hon inte minst saxofonisten Karolina Almgren. Tillsammans gör de drömskt sökande musik som får ta sin tid när den likt en tidig vårbäck letar sig fram bland tuvorna.
Även om nya bandet Tall Tales lånat in sångerskorna Johanna Edberg och Patricia Löwstedt så är septetten manlig i övrigt. Musiken av ledarna Oskar Alex och Arvid Ingberg visar på ett eklektiskt handlag och kunnande som gör att den håller för ett antal lyssningar av debuten ”Gamut”. Kul med så kraftfullt blås också.
Glädjande nog liknar Daniel Karlsson Trio alltmer EST på nya ”Ding Dong”. Det är samma respektlösa anammande av olika musikstilar som förenas i en rytmisk cirkus. Förutom kapellmästaren själv på klaviatur gör basisten & cellisten Christian Spering och trummisen Fredrik Rundqvist tillsammans en spännande musik som pekar framåt på bästa sätt.