Sceniskt mästerverk

Björn G Stenberg hör den felande länken mellan Astor Piazzolla och Michael Nyman och njuter för allt vad två öron håller för.

Väntan. Medan vi håller ut tills nästa nyinspelade New Tide Orchestra kommer bjuder nya liveplattan på öronfröjd.

Väntan. Medan vi håller ut tills nästa nyinspelade New Tide Orchestra kommer bjuder nya liveplattan på öronfröjd.

Foto: Miki Anagrius

Albumrecension2016-05-11 06:00

New Tide Orquesta firar 20 år på scen och släpper två skivor under detta år. Först ut är livealbumet ”Live in Rio”, inspelat i Brasilien 2014. Senare i höst kommer nyskriven och nyinspelad musik med bandet som bytte namn från New Tango till New Tide för några år sedan.

Det är säkert helt oavsiktligt men det är lite roligt att albumet är inspelat i ett land i närheten till tangons hemland Argentina. Det är som med kvintettens musik, den hamnar nära tangon men inte riktigt. Nu för tiden ligger ju också tyngdpunkten lika mycket på modern konstmusik, referenserna till postminimalismen, jazzen och modern kammarmusik är tydliga. Musiken kommer från bandets två senaste album i första hand.

Själv föll jag pladask för deras egenhändiga ”nuevo tango” i mästaren Astor Piazzollas anda när gruppen inledde sin karriär. På det här livealbumet får man det bästa från båda världarna. Här finns de tydliga influenserna från modern tango men kanske än mer på konstmusiken.

Ett verk som ” The Swan Crash Concert” med sina fyra satser är suveränt spelade här. Det eminenta stycket vinner tydligen än mer på att få med energin från en lyssnande och jublande publik. Albumet ”Vesper” där originalet ligger är annars ett av mina mest sönderspelade album.

Men det är kanske inte så konstigt att live-versionen brinner av energi. Så här skrev jag när gruppen var i Uppsala för några år sedan: ” Oftast bygger de upp musiken långsamt och oemotståndligt suggestivt. Här finns all tangons sorg och lust, musik lika svart som röd. Bäst under kvällen är kompositionen tillägnad Ernst Billgrens målning som pryder senaste albumet Vesper, låten The Last Coup.”

Bandoneonisten och kompositören Per Störby Jutbring är den drivande motorn men basisten Josef Kallerdahl, pianisten Thomas Gustavsson, cellisten Johanna Dahl och violinisten Livet Nord är lika viktiga. Samspelet dem emellan sitter så där perfekt som bara stor individuell spelskicklighet och nötande tillsammans ger.

Tyvärr är inte kvintetten inbokad för någon ny uppsalakonsert så vitt jag vet. Bara att boka inom ni läser detta alla lokala bokare. Releasekonserterna just nu är i Göteborg på fredag och i Stockholm nästa vecka, 22 maj. Men det är ju nära dit. Det är annars bara att spela detta album om och om igen och bita ihop tull hösten då det nya materialet kommer.

Bästa låt: ”The Swan Crash Concert: Still life””

Konstmusik

New Tide Orchestra

Live in Rio

(Hoob Records/Border)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!