Det började som ett examensarbete pÄ Chalmers men vÀxte till nÄgot mer. Arkitekten Frida Nerdal fortsatte sitt biografiprojekt om den bortglömda Elsa Sundling efter examen, med mÄlet att presentera henne för en större publik.
â Vi var mĂ„nga som saknade kvinnliga förebilder och en mer nyanserad bild av âarkitektenâ under utbildningen. Jag var sjĂ€lv intresserad av modernismen och fick veta att Elsa ritat 17 biografer i Paris, sĂ€ger Frida Nerdal.
NÀr hon började arbetet upptÀckte hon snart att det saknades skriftliga kÀllor som dagboksanteckningar och ritningar. IstÀllet fick hon göra sig en bild av Sundling genom samtidens idéer, andras minnesord och tidningsartiklar dÀr hon förekom som en folkkÀr person. Ambitionen har varit att visa att det gÄr att berÀtta om en person som det inte skrivits sÄ mycket om.
â Andra berĂ€ttelser behövs för att förstĂ„ vilken komplex praktik arkitektur Ă€r. Kvinnor glöms lĂ€tt bort eftersom de frĂ€mst ritade skolor, bostĂ€der och vĂ„rdinrĂ€ttningar; byggnader som inte haft lika hög status som offentlig arkitektur. Elsa sjĂ€lv arbetade pĂ„ stadskontor och hamnade i skuggan av manliga arkitekter som signerade ritningarna, sĂ€ger Frida Nerdal.
Elsa Sundling föddes 1902 i Lindesberg och gifte sig tidigt med en Ă€ldre man. Ăktenskapet varade i ett Ă„r och dĂ€refter hade hon troligen bara relationer med kvinnor. I 20-Ă„rsĂ„ldern flyttade hon till Paris dĂ€r hon bodde i 26 Ă„r.
â Hon ville skaka av sig kvinnorollen och leva mer fritt. Hon var nyfiken pĂ„ mĂ€nniskor och nya platser, sĂ€ger Frida Nerdal.
Tillbaka i Sverige hade hon svÄrt att anpassa sig till medelsvenssonlivet. Det var svÄrt att veta om svenskarna menade ja eller nej berÀttar hon i UNT (25/5-1955). Hon ansÄg dock att Uppsala var den ideala staden för hemvÀndande utlandssvenskar.
Elsa Sundling var modernist ut i fingerspetsarna. Hon var framÄtblickande, teknikoptimist och föresprÄkade arkitektoniska ideal om att bygga hus pÄ höjden i grönomrÄden och separera olika typer av trafik.
â Hon influerades av CIAM och arbetade med Marcel Lods i Paris. NĂ€r stĂ€der skulle byggas upp igen efter andra vĂ€rldskriget tillhörde hon de som föresprĂ„kade modernisering framför rekonstruktion. Tanken var att alla skulle ha rĂ€tt till en god bostad och frisk luft. Hemmet blev politik och man byggde för att underlĂ€tta för kvinnan i hemmet, sĂ€ger Frida Nerdal.
Sundling tog med sig modernismens ideal nÀr hon började pÄ stadskontoret i Uppsala 1955. Vid tiden ökade bilismen och detaljhandeln i svenska stÀder och stadskÀrnorna tycktes för smÄ. 1951 hade stadsarkitekten Gunnar Leche ritat en centrumplan för Uppsala som var tÀnkt att underlÀtta för bilarna i staden. Men efter att Leche gÄtt bort 1954 inleddes en ny fas.
â Elsa var aktiv i förĂ€ndringsarbetet. 1955 beslutades att Uppsala skulle bli en gĂ„ngstad. I slutĂ€ndan invigdes dock bara en gĂ„gata, men Uppsala var tidiga med att leda trafiken runt staden, sĂ€ger Frida Nerdal.
I Uppsala fann Sundling Àven kvinnonÀtverket Soroptimisterna som arbetar för kvinnors rÀttigheter. Hon blev först ordförande för klubben i Uppsala sedan president för hela unionen i Sverige 1958.
â Hon var en kĂ€mpe men spelade Ă€ven mĂ€nnens spel, vilket gynnade henne. Hon klĂ€dde sig ganska maskulint och bar stora klockor. MĂ„nga verkade tycka att hon var en lite udda figur, sĂ€ger Frida Nerdal.