Arkitekten som moderniserade Uppsala

Modernisten Elsa Sundling verkade i Paris och Tanger, utformade Uppsalas gÄgata och engagerade sig i kvinnofrÄgan. Nu presenteras den bortglömda arkitekten i en ny biografi.

Frida Nerdal började intressera sig för Elsa Sundling under sin arkitektutbildning. Nu har hon skrivit en bok om den nÀstan bortglömda stadsarkitekten.

Frida Nerdal började intressera sig för Elsa Sundling under sin arkitektutbildning. Nu har hon skrivit en bok om den nÀstan bortglömda stadsarkitekten.

Foto: Pressbild/UNT:s arkiv

Arkitektur2020-06-25 07:00

Det började som ett examensarbete pĂ„ Chalmers men vĂ€xte till nĂ„got mer. Arkitekten Frida Nerdal fortsatte sitt biografiprojekt om den bortglömda Elsa Sundling efter examen, med mĂ„let att presentera henne för en större publik. 

– Vi var mĂ„nga som saknade kvinnliga förebilder och en mer nyanserad bild av “arkitekten” under utbildningen. Jag var sjĂ€lv intresserad av modernismen och fick veta att Elsa ritat 17 biografer i Paris, sĂ€ger Frida Nerdal. 

NĂ€r hon började arbetet upptĂ€ckte hon snart att det saknades skriftliga kĂ€llor som dagboksanteckningar och ritningar. IstĂ€llet fick hon göra sig en bild av Sundling genom samtidens idĂ©er, andras minnesord och tidningsartiklar dĂ€r hon förekom som en folkkĂ€r person. Ambitionen har varit att visa att det gĂ„r att berĂ€tta om en person som det inte skrivits sĂ„ mycket om. 

– Andra berĂ€ttelser behövs för att förstĂ„ vilken komplex praktik arkitektur Ă€r. Kvinnor glöms lĂ€tt bort eftersom de frĂ€mst ritade skolor, bostĂ€der och vĂ„rdinrĂ€ttningar; byggnader som inte haft lika hög status som offentlig arkitektur. Elsa sjĂ€lv arbetade pĂ„ stadskontor och hamnade i skuggan av manliga arkitekter som signerade ritningarna, sĂ€ger Frida Nerdal. 

Elsa Sundling föddes 1902 i Lindesberg och gifte sig tidigt med en Ă€ldre man. Äktenskapet varade i ett Ă„r och dĂ€refter hade hon troligen bara relationer med kvinnor. I 20-Ă„rsĂ„ldern flyttade hon till Paris dĂ€r hon bodde i 26 Ă„r. 

– Hon ville skaka av sig kvinnorollen och leva mer fritt. Hon var nyfiken pĂ„ mĂ€nniskor och nya platser, sĂ€ger Frida Nerdal. 

Tillbaka i Sverige hade hon svĂ„rt att anpassa sig till medelsvenssonlivet. Det var svĂ„rt att veta om svenskarna menade ja eller nej berĂ€ttar hon i UNT (25/5-1955). Hon ansĂ„g dock att Uppsala var den ideala staden för hemvĂ€ndande utlandssvenskar. 

Elsa Sundling var modernist ut i fingerspetsarna. Hon var framĂ„tblickande, teknikoptimist och föresprĂ„kade arkitektoniska ideal om att bygga hus pĂ„ höjden i grönomrĂ„den och separera olika typer av trafik. 

– Hon influerades av CIAM och arbetade med Marcel Lods i Paris. NĂ€r stĂ€der skulle byggas upp igen efter andra vĂ€rldskriget tillhörde hon de som föresprĂ„kade modernisering framför rekonstruktion. Tanken var att alla skulle ha rĂ€tt till en god bostad och frisk luft. Hemmet blev politik och man byggde för att underlĂ€tta för kvinnan i hemmet, sĂ€ger Frida Nerdal. 

Sundling tog med sig modernismens ideal nÀr hon började pÄ stadskontoret i Uppsala 1955. Vid tiden ökade bilismen och detaljhandeln i svenska stÀder och stadskÀrnorna tycktes för smÄ. 1951 hade stadsarkitekten Gunnar Leche ritat en centrumplan för Uppsala som var tÀnkt att underlÀtta för bilarna i staden. Men efter att Leche gÄtt bort 1954 inleddes en ny fas.

– Elsa var aktiv i förĂ€ndringsarbetet. 1955 beslutades att Uppsala skulle bli en gĂ„ngstad. I slutĂ€ndan invigdes dock bara en gĂ„gata, men Uppsala var tidiga med att leda trafiken runt staden, sĂ€ger Frida Nerdal. 

I Uppsala fann Sundling Ă€ven kvinnonĂ€tverket Soroptimisterna som arbetar för kvinnors rĂ€ttigheter. Hon blev först ordförande för klubben i Uppsala sedan president för hela unionen i Sverige 1958. 

– Hon var en kĂ€mpe men spelade Ă€ven mĂ€nnens spel, vilket gynnade henne. Hon klĂ€dde sig ganska maskulint och bar stora klockor. MĂ„nga verkade tycka att hon var en lite udda figur, sĂ€ger Frida Nerdal. 

Elsa Sundling

Föddes i Lindesberg 1902 och dog av en hjÀrtinfarkt i VÀsterÄs 1964.

Utbildade sig till arkitekt i Paris och började arbeta för betongpionjÀren Auguste Perret. Efter 26 Är i Frankrike bodde hon 4 Är i Marocko.

Omfamnade modernismens ideal och hade specialistkunskaper inom akustik, betongkonstruktioner och hĂ„llfasthetsberĂ€kningar. 

Ritade minst sjutton biografer i Paris och var en av arkitekterna bakom VĂ€sterĂ„s kraftvĂ€rmeverk. 

Beskrivs som varm, rolig och klipsk. Var kÀnd för sin arbetskapacitet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!