Den Ă„ttonde mars 2020. Runt om i vĂ€rlden stĂ€lls kulturevenemang in, men i Uppsala Ă€r det fortfarande lugnt. PĂ„ Stadsteatern spelas musikalen "Next to normal" för fulla salonger. PĂ„ Reginateatern stĂ€ller de fram handsprit och stĂ€dar oftare. PĂ„ Uppsala Konsert & Kongress Ă€r de ovetande om att kvĂ€llens konsert med Les Amazones dâAfrique Ă€r den sista med full publik pĂ„ vĂ€ldigt lĂ€nge.
â Det har varit otroligt tungt. Ett tag i vĂ„ras kĂ€ndes det som att det var pĂ„ teatern det var störst risk för att bli smittad och vi fick hot mot oss, berĂ€ttar Petra Brylander, vd och konstnĂ€rlig ledare för Uppsala stadsteater.
Det Àr en pÄminnelse om hur tongÄngarna gick i början av pandemin.
â För mig personligen har det varit ett jĂ€ttetufft Ă„r, sĂ€ger hon och syftar pĂ„ att som teaterchef ha ansvar för sĂ„ mĂ„nga olika delar. HĂ€lsan hos medarbetarna, publik som inte fĂ„r komma, publik som Ă€r orolig och sist men inte minst en budget utan besöksintĂ€kter. Erfarenheterna delar hon med ledarna för Reginateatern och UKK.
â Det har varit mĂ„nga nya situationer att hantera. Allt ifrĂ„n juridiska situationer med avtal och sĂ„dant till en smittspridning som ingen vetat hur den ska arta sig, sĂ€ger Henrik LillsjoÌ, vd och konstnĂ€rlig ledare för UKK sedan i maj.
De poÀngterar ocksÄ den katastrof som pandemin inneburit för branschen och den oro som finns för framtiden.
â Stora massor har fĂ„tt ombilda sig och byta yrken. Alla de mĂ€nniskorna sitter pĂ„ erfarenheter och kunskap sĂ„ det Ă€r en stor förlust, sĂ€ger Henrik LillsjoÌ.
â Vi behöver upprĂ€tthĂ„lla verksamheten för att inte tappa vĂ„ra lĂ„nga ledtider. Musiker, dansare och skĂ„despelare behöver utöva sina yrken för att inte tappa formen och utvecklingen, sĂ€ger Petra Brylander.
Men allt har inte varit nattsvart. Ett sÀtt att reda i krisen har varit att försöka nÄ publik digitalt och alla tre scenerna har under Äret erbjudit streamade evenemang.
UKK Àr nöjda med det man producerat, Àven om olika saker gÄtt olika bra. PÄ stadsteatern Àr de nöjda med det digitala utbud de jobbat fram. Och pÄ Reginateatern upptÀckte de att intresset för teaterns estradpoesi strÀckte sig lÄngt utanför en teatersalong i Uppsala.
â Slam har visat sig passa otroligt bra för det digitala. Vi fick en större publik Ă€n vanligt och kunde ha gĂ€stpoeter frĂ„n USA och Sydafrika, berĂ€ttar Maria Nilsson, tillförordnad teaterchef pĂ„ Reginateatern.
â Vi har börjat lĂ€ra oss hur man tar betalt för livestreaming. Men det hĂ€nger pĂ„ kvaliteten, sĂ€ger Casper Verner-Carlsson, Reginateaterns andre tillförordnade teaterchef, som i framtiden tror pĂ„ en större blandning av det fysiska och det digitala.
â Vi ser att tittarna hĂ€nger kvar lĂ€ngre nu Ă€n i början. Men vi lĂ€ngtar efter publik pĂ„ plats. Det Ă€r alldeles för tomt hĂ€r, sĂ€ger Maria Nilsson.
Alla fyra tror de att pandemin har satt spÄr i oss, men att lÀngtan efter kulturella upplevelse Àr sÄ stor att publiken hittar tillbaka. Petra Brylander tror till och med att all tid hemmavid kan ge positiva effekter för det lokala kulturlivet.
â Nu vet Uppsalaborna att vi finns hĂ€r. De som aldrig varit pĂ„ teater har plötsligt blivit sugna. Jag tror att det kommer vara gott för oss.
Idag vet de fyra verksamhetsledarna mer, men ovissheten om framtiden finns kvar. Trots det arbetar de för fullt med kommande program.
â Men det kommer nog att dröja innan vi fĂ„r se skĂ„despelare kyssas i en kĂ€rleksscen, konstaterar Petra Brylander.