Forskare pÄ jakt efter spökhistorier

Hur ser dagens historier om spöken och hemsökta platser ut? Den frÄgan vill forskare vid Uppsala universitet fÄ svar pÄ och samlar dÀrför in samtida berÀttelser om övernaturliga upplevelser.

Tommy Kuusela med en nedtecknad spökberÀttelse frÄn 1920-talets HÀlsingland. Att jÀmföra Àldre och nutida historier Àr intressant, anser han.

Tommy Kuusela med en nedtecknad spökberÀttelse frÄn 1920-talets HÀlsingland. Att jÀmföra Àldre och nutida historier Àr intressant, anser han.

Foto: Göran Sterner

Kultur2020-03-16 07:00

Det Àr Institutet för sprÄk och folkminnen som uppmanar alla som varit med om eller hört talas om övernaturliga hÀndelser att fylla i ett formulÀr via hemsidan isof.se/spoken. I institutets arkiv finns redan samlingar med tusentals beskrivningar av möten med spöken och andra övernaturliga vÀsen frÄn andra hÀlften av 1800-talet och första hÀlften av 1900-talet.

– Vi var nyfikna pĂ„ hur det ser ut i dag, vad som har förĂ€ndrats och bestĂ€mde oss dĂ€rför för att göra en inventering. Bara under första veckan fick vi in ett 30-tal svar, berĂ€ttar Tommy Kuusela, forskningsarkivarie, som i grunden Ă€r fil.dr. i religionshistoriker och extra intresserad av trosförestĂ€llningar.

Det allra första bidraget kom frÄn Uppsala.

– Det var en kvinna som berĂ€ttade att hon upplever mĂ€rkliga saker i sin lĂ€genhet i FĂ„lhagen. Hon menade att nĂ„gon eller nĂ„got finns dĂ€r, troligen en spökande kvinna, som vid ett tillfĂ€lle tryckte ned henne i sĂ€ngen nattetid. Hon uttryckte det som att det finns en oförklarlig och obehaglig nĂ€rvaro som hör till sjĂ€lva lĂ€genheten.

Planen Àr att frÄgeformulÀret pÄ hemsidan ska vara öppet i ett halvÄr. Materialet ska ingÄ i ett större projekt, "Folktrons vÀsen, igÄr och idag", dÀr förÀndringar över tid och rum undersöks i förhÄllande till förestÀllningar om övernaturliga vÀsen, inte minst i samband med urbanisering. Det ska i sin tur utmynna i en bok och Àven ge stoff till vetenskapliga artiklar.

Tommy Kuusela anser att den urgamla tron pĂ„ spöken och övernaturliga vĂ€sen lever och frodas Ă€n i dag. Vi kanske inte Ă€r riktigt sĂ„ rationella och moderna som vi tror. 

– Det Ă€r det som Ă€r sĂ„ intressant. Vi sĂ„g det senast för nĂ„gra Ă„r sedan nĂ€r clownskrĂ€cken dök upp och spreds över vĂ€rlden. MĂ„nga, inte minst barn, blev vĂ€ldigt skrĂ€mda. Samtidigt betedde sig mĂ„nga vuxna vĂ€ldigt irrationellt. Som att clownerna dök upp efter mörkrets inbrott som svampar ur jorden. Var höll de hus innan dess? Ingen sĂ„g dem sĂ„ lĂ€nge det var ljust.

Och pÄ 1970-talet poppade det upp berÀttelser om varulvar och mumier som varit synliga i svenska stÀder.

– Det var samma mönster som med clownerna. Polisen tvingades rycka ut pĂ„ larm och medierna hĂ€ngde pĂ„, sĂ€ger Tommy Kuusela.

Enligt honom finns bÄde likheter och olikheter mellan dagens trosförestÀllningar och det gamla bondesamhÀllets.

– Ett av syftena med studien Ă€r att jĂ€mföra gamla berĂ€ttelser med nya. Förr spelade kyrkan en stor roll och hade ett mer direkt inflytande pĂ„ spökberĂ€ttelserna. Det var till exempel viktigt att komma i vigd jord. Eller att om en mor dödade och i lönndom grĂ€vde ned ett spĂ€dbarn kunde det i sin resultera i en skrĂ€ckinjagande myling (gengĂ„ngare). Kristna symboler och bibelord skyddade mot de döda. SĂ„dant förekommer inte i dag, eller Ă€r Ă„tminstone ovanligt.

Numera Àr mÄnga av berÀttelserna tydligt influerade av skrÀckfilmer. MÄnga vÀsen Àr aggressiva och vill ont. Men i andra Ànden av skalan finns Äterkommande besök av döda slÀktingar eller familjemedlemmar. De upplevs vilja vaka över oss och skÀnker dÀrför en viss trygghet.

Hur ser dÄ Tommy Kuusela sjÀlv pÄ saken? Nja, han Àr skeptisk och beskriver sig sjÀlv som agnostiker i trosfrÄgor. Han tror inte pÄ spöken förrÀn motsatsen Àr bevisad. Fast nÀr han fÄr höra de ord som brukar tillskrivas Mark Twain ler han igenkÀnnande: "Jag tror inte pÄ spöken men jag Àr rÀdd för dem".

VÀsen förr och nu

I svensk folktro ansĂ„gs naturen förr vara befolkad av olika vĂ€sen som det gĂ€llde att respektera och hĂ„lla sig vĂ€l med – det kunde vara skogsrĂ„, nĂ€cken, gĂ„rdstomten, troll eller varulvar. Det fanns Ă€ven skrĂ€mselvĂ€sen som anvĂ€ndes för att hĂ„lla barnen borta frĂ„n farliga platser eller helt enkelt för att fĂ„ dem att lyda. Dit hörde strömgubben och brunnsgubben.

Av senare datum Àr zombier, rymdvarelser och vÀsen som uppstÄr pÄ internet som Slenderman eller getmannen.

KĂ€lla: isof.se

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!