– Min dotter fick ont i öronen och hörde lite dåligt efter filmen, så för att vara noggrann kontaktade jag vårdcentralen.
Det berättar Martin Sahlén som tillsammans med sin elvaåriga dotter Freia såg äventyrsfilmen "Red one" i den nybyggda salongen på Filmstaden Luxe i höstas. Bitvis upplevde de ljudet så högt att de till slut valde att lämna biografen.
Ett par månader tidigare hade kön ringlat sig lång på Dragarbrunnsgatan. 3 000 Uppsalabor var då på plats för att knipa biljetter till öppningen av Sveriges modernaste biograf. Där är salongerna utrustade med soffliknande stolar, enorma biodukar – och ett särskilt bra ljudsystem. I den speciella Imax-salongen är ljudet optimerat för att besökare ska uppleva att man är mitt i filmen. Ljudnivån ska vara så hög att stolarna vibrerar, enligt Filmstaden.
– När vi hade satt oss i salongen och filmen skulle börja berättade de att om ett flygplan lyfter i filmen, ska det kännas som att vi var under flygplanet, säger Freia Sahlén.
Far och dotter var inte beredda på att ljudet skulle vara just så högt. De tvingades hålla för öronen delar av filmen och frågade till och med personalen om de kunde sänka volymen.
– Det ville de inte, så då gick jag och Freia, säger Martin Sahlén.
Och det är han inte ensam om att ha gjort.
Christoffer Klingspor skrev i en insändare i UNT (28/2) att han lämnade biografen mitt i filmvisningen och att han efter besöket hade utvecklat tinnitus. Efter publiceringen mejlade läsaren Birgitta Hedin-Storm till UNT.
"Ljudet på nya Filmstaden är så högt att man riskerar hörselskada. Har sedan öppnandet sett två filmer på Filmstaden Luxe, båda gångerna lika illa.Tvekar att gå till Filmstaden igen trots att jag under många år varit en av deras trogna biobesökare", skrev hon.
Även i biografens recensionsfält på Google påtalas att den nya bion är maxad vad gäller bild, ljud och inredningen. Många kommentarer är positiva, men när ljudet nämns är det flera gånger i en negativ bemärkelse.
"Om du tittar på en film i Imax-rummet: TA MED ÖRONPROPPAR! ... Det var högljutt till en viss grad att det tog bort upplevelsen, för det gjorde bokstavligen ont i våra öron, tinnitus efteråt och allt", skriver en person.
"Uselt ljud som kompenserades med högre skärande volym. Störde så mycket så jag knappt minns handlingen", skriver en annan.
Jonathan Wall, chef på Filmstaden Luxe i Uppsala, förklarar att ljudnivåerna avgörs av filmskaparna och till stor del är bortom biografens kontroll. Detta eftersom filmskaparna bestämmer hur mycket ljudet varierar under samma film.
– Filmskaparna vill få fram det verkliga ljudet. Om det är en explosion i filmen, då ska det låta som en riktig explosion. Sedan visar vi redan filmerna med lägre ljudnivå än vad man rekommenderar från Imax håll och lyssnar igenom varje film innan den visas, säger han.
Vill man inte uppleva starkt ljud från en explosion rekommenderar Jonathan Wall att se filmer i en vanlig salong, där ska upplevelsen vara lite snällare, enligt honom.
Om folk klagar på skadligt höga ljudnivåer, varför måste ljudet då vara så högt?
– Det går åt båda hållen och det är svårt att göra alla nöjda, några klagar för att det är högt medan några klagar för att de tycker att ljudet är för lågt. De riktiga fantasterna kommer ju till bion för att uppleva en ljudupplevelse man inte uppnår hemma. Imax är nog inte för alla om jag ska vara helt ärlig, säger han.
Den uppfattningen hade biobesökare redan 2016, då Imax kom till Sverige. Filmstaden i Solna anmäldes då till kommunen, som är ansvarig för att kontrollera att verksamheter följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för ljudnivåer. Som max nådde ljudnivån upp till 100 decibel när Ekots kulturreporter mätte ljudnivåerna under Imax-visningen av "Star Wars: The Force Awakens". Det motsvarar ljudnivån av en motorcykel som rivstartar på nära håll.
Besökare höll för öronen, men ljudnivån var helt okej enligt Folkhälsomyndigheten. Anmälan lades därför ner – vilket nu också skett i Uppsala. Martin Sahlén anmälde nämligen biografen till kommunen efter att ha lämnat salongen i höstas.
– När jag insåg att ljudet var väldigt högt började jag mäta det med mobilen, och långa sekvenser nådde upp till 85–95 decibel. Det gjorde att jag anmälde till kommunen och även kontaktade sjukvården för råd, säger han.
Kommunens kontroll visade att ljudnivån inte överstiger Folkhälsomyndighetens gräns för barntillåtna filmer – med marginal. Enligt den får en barntillåten film ha 97 decibel som medelljudnivå och 110 decibel som max.
– Sedan är de tillåtna ljudnivåerna ganska höga, säger Olof Öhlund som jobbar som miljö- och hälsoskyddsinspektör på Uppsala kommun och utförde kontrollen.
Helge Rask-Andersen är enig. Han är öronläkare och senior professor i experimentell otologi, läran om örat, och poängterar att det är lätt att glömma att decibelskalan som används för att mäta ljudnivåer är exponentiell. Det innebär att den tid örat klarar av att utsättas för ljudnivåerna halveras vid var tredje decibelhöjning efter 85 decibel.
Att biografer tillåts visa filmer med en medelljudnivå på 100 decibel tycker han därför är konstigt, eftersom öronen riskerar hörselnedsättning redan efter 15 minuter med den ljudnivån. För öronen motsvarar det att utsättas för 85 decibel 64 timmar, alltså flera dygn.
– Sitter man på bio i två timmar så kan det finnas risker för öronen om ljudet når över 85, 90, 95 decibel. Även om det är kortvariga sekvenser som når så högt, kan man få tinnitus eller i värsta fall permanenta hörselskador, säger han.
Det finns två stora problem med höga ljudnivåer på biografer, enligt Helge Rask-Andersen.
För det första kan hörselskador uppenbara sig långt senare än vid den tidpunkt man exponerats för ljudet. Helge Rask-Andersen är därför oroad för den generation som vuxit upp med att exponera sig för höga ljud under långa perioder, genom exempelvis långa biofilmer och hörlurar som går in i öronen. Forskning visar att det är så många som en miljard unga som riskerar att få hörselskador i framtiden.
För det andra menar öronläkaren att problemet ligger i okunskap – vet folk att när det känsliga innerörat skadas, då skadas det permanent? Det rimliga vore att sänka Folkhälsomyndighetens gräns och att sluta marknadsföra högt ljud som något positivt, tycker han.
Martin Sahlén hade gärna fått en varning om ljudnivåerna. Han konstaterar att om han hade gått på en rockkonsert hade han varit förberedd på hög volym och kanske burit med sig öronproppar.
Och det är just konserter Folkhälsomyndigheten utgått från när de bestämt de tillåtna ljudnivåerna för publika evenemang som biovisningar sorterar under. Riktlinjerna sågs över senast 2019 och har tagits fram med hjälp av experter som utgått från konsertljud.
Måns Engquist, underhållschef på Filmstaden Sverige och Norge, har jobbat på Filmstaden i 29 år och är därför bekant med kommunens kontroller. Enligt honom har kontrollerna aldrig visat att en biograf inte skött ljudbegränsningarna, däremot har det alltid funnits de besökare som tycker att ljudet är både för högt och för lågt.
Tycker du att man ska ta med sig öronproppar som om biografen vore en konsert?
– Tanken är inte att man ska behöva ha med sig det, utan ljudet ska anpassas så att det inte är för högt. Sedan är vi alla olika känsliga för ljud. Actionfilmer är högljudda med bilkraschar och intensiva händelser, så på sådana filmer kan man förvänta sig bitvis högt ljud. Jag själv har tinnitus och bär därför alltid med mig egna öronproppar, säger han och fortsätter:
– Men sedan ska man också ha örat mot marken, och se till så att kunderna får som de vill.
I Uppsala behövs det dock inte. Där får biobesökarna nämligen öronproppar – om de ber om det.
– Det är ingenting vi informerar om specifikt, men om man upplever att det är för högt under filmen så är det bara att komma ut och fråga oss, säger Filmstaden Luxe's chef, Jonathan Wall.