Runt 15 personer har samlats pĂ„ stora scenens svarta golv i Gottsunda dans och teater. Alla har mjukisbyxor, en del Ă€r barfota. Det Ă€r gagakurs. DĂ„ fĂ„r man inte fotografera eller stĂ„ vid sidan av â ingen ska betrakta eller betraktas.
Ăven gagalĂ€raren Emma Rozgoni dansar med. PĂ„ en blandning av svenska och engelska visualiserar hon hur vi ska röra oss och tĂ€nka: benen i kroppen flyter, lossnar och kollapsar, vi skakar som om det Ă€r jordbĂ€vning, ligger pĂ„ mage och fnittrar, stĂ„r och huttrar i en lĂ„tsad kalldusch, gĂ„r som djur, rör kroppen osymetriskt.
â Rörelserna ska ge eko i kroppen, sĂ€ger Emma Rozgoni.
Förenklat kan man sÀga att gaga Àr att utforska rörelser och utveckla lyssnandet pÄ kroppen. NÀr Emma Rozgoni gick dansutbildning pÄ Kunsthögskolan i Oslo kom en gagalÀrare dit 2007.
â Jag kĂ€nde: Ă€ntligen! This is it.
NÀr vi trÀffas en trappa upp i Gottsunda dans och teater före kvÀllens kurs Àr John Gustafsson med frÄn Uppkimpro, som Àr medarrangör och sysslar med kontaktimprovisation.
â Det finns likheter, fast i gaga dansar man oftast utan fysisk kontakt med andra, sĂ€ger han.
Det var den israeliske koreografen Ohad Naharin som startade gaga. Han hade fÄtt ont i ryggen och började prova sig fram i hur han kunde röra sig trots smÀrtan. Sedan testade han det pÄ sitt danskompani, Batsheva Dance Company. NÀr administratörerna pÄ kontoret ocksÄ ville prova började han lÀra ut gaga till andra Àn dansare.
Emma Rozgoni flyttade till Israel för att lÀra sig mer och blev sjÀlv certifierad gagalÀrare. Nio Är stannade hon i Israel, tills i februari nÀr hon flyttade tillbaka till Sverige. DÄ var Sofia Gabrielsson, danspedagog pÄ Gottsunda dans och teater, snabb att bjuda in henne.
â Jag fĂ„r se vad Sverige har att erbjuda. Framför allt ville jag ta med mig gagan hit, sĂ€ger Emma Rozgoni.
Nu har hon en pÄgÄende kurs i Stockholm ocksÄ. Tidigare har hon hÄllit kurser i Stockholm och Göteborg och en helg i Uppsala. EfterfrÄgan Àr stor har hon upptÀckt.
Emma Rozgoni förklarar att rörelsen i gaga ska komma inifrÄn och ut och att man ska uppfatta kroppsförnimmelser.
â Det Ă€r sjĂ€lva utforskandet som Ă€r grejen med gaga. Man kan börja precis dĂ€r man Ă€r och ta det dĂ€rifrĂ„n.
PÄ stora scenen stÀller vi oss tvÄ och tvÄ och turas om att slÄ med hÀnderna pÄ varandras rygg, armar och ben. Sedan joggar vi intensivt pÄ stÀllet och Emma Rozgoni rÀknar frÄn tio till noll. NÀr timmen Àr slut kÀnns det som om varenda led, kota och muskel i kroppen har fÄtt röra pÄ sig.