Den folkkÀre författaren Göran Tunström blev endast 63 Är gammal, men innan han dog hann han med att skriva 28 böcker, diktsamlingar och romaner. Den kanske mest kÀnda romanen Àr "Juloratoriet", men ocksÄ efterföljaren "Tjuven" blev en klassiker.
Författarskapet spÀnner över vida fÀlt, men har sitt centrum i Tunströms hemort Sunne i VÀrmland. DÀrifrÄn grenar det sedan ut sig över hela vÀrlden med motiv frÄn Uppsala till Nya Zeeland och frÄn Indien till Kina.
I Uppsala blir Tunström gymnasist pĂ„ Fjellstedtska skolan och dĂ€r gĂ„r företrĂ€desvis gossar som vill bli prĂ€ster. DĂ€r övas han âi Ă„ngest och skuldkĂ€nslorâ och skriver i PrĂ€stungen:
â⊠de gĂ„r i takt till musiken fram mot altaret, de kan vĂ€ndningarna Ă„t höger eller vĂ€nster, de lĂ€ngtar efter rökelsen och myrrhan. NĂ„gra gör tre snabba korstecken i handflatan före morgonchokladen, över kaviarsmörgĂ„sen.
Jag hatar dom.â
PrÀst vill Tunström inte bli, men om det Àr nÄgot som prÀglar hans romaner sÄ Àr det brottningen med existentiella frÄgor och sÀrskilt sÄdana som handlar om tvivel och tro.
I "Ăkenbrevet" skildras Jesu barn- och ungdomsĂ„r. Det Ă€r mĂ€nniskan Jesus vi möter, den sökande, tvivlande och undrande Jesus, som söker sin âfarâ och trevar efter meningen med sitt liv. Han bĂ€r pĂ„ en dunkel, Ă€nnu oförverkligad kallelse och berĂ€ttelsen handlar om de erfarenheter och upplevelser, som fĂ„r den att framtrĂ€da lite klarare.
UngefĂ€r samma sökande finns hos huvudpersonen i Juloratoriet, Sidner Nordensson. Han tittar lĂ€ngtansfullt mot dem som Ă€r âpĂ„ insidan av tron.â De Ă€r sedda medan Sidner Ă€r utanför, men sĂ„ hĂ€nder det:
âDĂ„ plötsligt skedde det att rakt genom min kropp gick en VĂ€rme som var NĂ€rvaro överallt. I löven, i sĂ€den. Jag var genomskinlig som musik. Jag var ett Adagio. Jag var en av noterna, en nödvĂ€ndig del i det stycke som spelades och nĂ€r grĂ€set och trĂ€den böjde sig, visste jag att det var nĂ„gon som for med lĂ€tta fingrar över allt levande som över ett tangentbord.â
NĂ„gon leker fram âen underbar kompositionâ och Sidner erfar att han âspelasâ av nĂ„gon eller nĂ„got, som Ă€r större Ă€n vad han sjĂ€lv Ă€r.
PĂ„ samma sĂ€tt som det finns ögonblick, som slĂ„r sönder mĂ€nniskans liv, sĂ„ finns det ögonblick dĂ„ nĂ„got griper tag i en mĂ€nniska, visar henne allt levandes samhörighet och skĂ€nker henne upplevelsen av att vara en del av ett större sammanhang. Den erfarenheten, som Ă€r en gudsupplevelse, skĂ€nks mĂ€nniskan av nĂ„d. Den kommer utifrĂ„n och mĂ€nniskan kan varken framkalla den eller pĂ„verka den. NĂ„den kommer âfarandeâ utan mĂ€nsklig förskyllan.
I Tjuven beskriver Tunström nĂ„den som âdet flygkunnigaâ inom oss:
âNĂ„den, detta underliga ord, denna geniala konstruktion av bokstĂ€ver. NĂ„d eller bakvĂ€nt DĂ„n - dĂ„n av tillvarons vingar.â
"Tjuven" Ă€r en mörk krönika om Johan som vill stjĂ€la silverbibeln pĂ„ universitetsbiblioteket i Uppsala för att sedan sĂ€lja den och fĂ„ pengar till ett liv tillsammans med sin Ă€lskade Hedvig. Den tragiska slutpunkten Ă€r att bĂ„de Hedvig och Johan stĂ€lls utanför ânĂ„dens stĂ€ngselâ. Hedvig för att hon förvĂ€gras dopet och Johan för att han litat sĂ„ starkt till sin egen kraft.
I en intervju berÀttar Tunström:
âGud har sĂ„ lite med kyrkan att göra. Han Ă€r nĂ„got hĂ€r inne. Centrum i förbindelsekanalerna ⊠mitt liv har alltid haft ett centrum i denna âgnistaâ. Tar man bort den, Gudsbegreppet, sĂ„ faller alla riktlinjer. För vad sĂ€ger dĂ„ att liv Ă€r heligt?â
Tunströms författarskap pendlar mellan mörker och ljus och har fortfarande mycket att berÀtta för den som vill öppna sig mot de vÀrldar, som han gestaltar.