Storbritannien Àr Europas största producent av film och tv, men den dominansen beskrivs som ett hot mot Europas kulturella mÄngfald, i ett internt EU-dokument som The Guardian tagit del av.
Enligt dokumentet, som ska ha delats mellan medlemsstaterna i början av juni, har införseln av brittisk film och tv, efter brexit, lett till vad som har beskrivits som en "oproportionerlig" mÀngd brittisk underhÄllning. Man pekar Àven pÄ att det försvÄrar för europeiska verk frÄn bland annat mindre lÀnder eller mindre talade sprÄk.
Definieras som europeiska verk
Enligt EU: s audiovisuella medietjÀnstedirektiv mÄste leverantörer av markbunden tv och strömningstjÀnster ha en andel pÄ minst 30 procent europeiska verk och "sÀkerstÀlla en framtrÀdande plats för sÄdana verk", och vissa medlemslÀnder har gÄtt Ànnu lÀngre, som Frankrike som satt ribban pÄ 60 procent för vissa leverantörer.
En annan del i problematiken handlar om att brittisk underhÄllning fortfarande definieras som europeiska verk, eftersom landet undertecknat EuroparÄdets konvention om grÀnsöverskridande television och dÀrför tillhör det europeiska audiovisuella omrÄdet.
MÄngmiljonindustri
FrÄn brittiskt hÄll menar man att nÄgon annan definition Àn europeisk skulle drabba brittisk drama hÄrt, eftersom den ofta varit grunden för försÀljningen av internationella rÀttigheter till serier, som "Downton Abbey" och "The crown".
Under 2019-2020 gav försÀljningen den brittiska tv-industrin omkring 500 miljoner pund, vilket gör den till den nÀsta största marknaden, efter USA.
Riskerna ska undersökas
Europeiska kommissionen har nu fĂ„tt i uppdrag att undersöka konsekvenserna och riskerna med hur brittisk tv och film pĂ„verkar EU:s kulturella mĂ„ngfald, nĂ„got som enligt kĂ€llor till The Guardian skulle kunna vara ett första steg mot Ă„tgĂ€rder för att begrĂ€nsa ââbrittiskt innehĂ„ll. Initiativet, som redan har stöd av lĂ€nder som Spanien, Grekland, Italien och Ăsterrike, kommer troligtvis att ta ytterligare ett steg nĂ€r Frankrike tar över ordförandeklubban i januari.