FrĂ„n och med 17 maj Ă€r brittiska teatrar och konserthus tillĂ„tna att öppna för en begrĂ€nsad publik. Shakespeares Globe Theatre i London öppnar dĂ„ sin utomhusscen med social distansering bĂ„de pĂ„ scenen och bland Ă„skĂ„darna. FörestĂ€llningarna ges som en enda akt, utan paus. Enligt teaterns konstnĂ€rliga ledare Michelle Terry, Ă€r det ocksĂ„ sĂ„ som de â egentligen â Ă€r avsedda att spelas, skriver The Guardian.
Det ska inte hindra Ähörare frÄn att ta en benstrÀckare eller gÄ pÄ toaletten förklarar hon.
ââVi vet att han (Shakespeare) sade allt Ă„tminstone tre eller fyra gĂ„nger. Om han verkligen vill att man ska veta nĂ„got Ă„terupprepar han det.
De flesta Londonteatrar tycks dock invÀnta steg fyra i Äteröppnandet för att ta emot publiken fysiskt igen. Efter den 21 juni rÀknar man med att en större publik ska vara möjlig tack vare de mÄnga brittiska vaccinationerna.
OsÀkert lÀge i Berlin
I Tyskland Ă€r operahuset Bayerische Staatsoper i MĂŒnchen fortsatt stĂ€ngt. Medan Berlinmuseerna tar emot en begrĂ€nsad publik med förbokade biljetter har teatern SchaubĂŒhne i samma stad skjutit fram sina förhoppningar om att fĂ„ öppna i slutet av april till i maj, skriver teaterns presschef Katharina Glögl i ett mejl till TT â men om det verkligen blir sĂ„ Ă€r osĂ€kert. Politikerna har inte gett besked.
Inte heller i Frankrike finns nÄgra satta datum:
ââMellan mitten av maj och början av sommaren ska vi konstruera en kalender för en progressiv Ă„teröppning av kulturen, sade den franske presidenten Emmanuel Macron i sitt tv-sĂ€nda tal till nationen före pĂ„sk dĂ„ han berĂ€ttade om ytterligare restriktioner i ett land som redan hade utegĂ„ngsförbud efter klockan 19.
Dagen innan rapporterade radiostationen France Bleu att rörelsen som ockuperar franska teatrar med krav pĂ„ Ă„teröppning nu spridit sig till ett 70-tal teatrar. Ăven fransmĂ€nnen ifrĂ„gasĂ€tter varför affĂ€rer fĂ„r ta emot kunder nĂ€r exempelvis biograferna Ă€r stĂ€ngda. Dock inte kulturminister Roselyn Bachelot som har svĂ„rt att förstĂ„ hur tvĂ„ sĂ„ olika aktiviteter ens kan jĂ€mföras.
ââDe har inget med varandra att göra. En kulturell plats Ă€r en plats för debatt. Det Ă€r en plats för kontakter och social interaktion. NĂ€r man gĂ„r pĂ„ bio ser man en film, men man gör det med vĂ€nner, man umgĂ„s. Man diskuterar innan, efterĂ„t gĂ„r man och tar ett glas, har hon sagt till France Culture.
Sardinien â undantaget
I Italien hade teatrar och biografer sett fram emot den gradvisa öppning som utlovades frĂ„n och med den 27 mars. Men datumet sköts upp nĂ€r tredje vĂ„gen sköljde över landet, till minst den 6 april och kanske lĂ€ngre Ă€ndĂ„. Endast pĂ„ Sardinien kunde teatrar och biografer Ă„terigen vĂ€lkomna publik eftersom ön Ă€r den enda sĂ„ kallade âvita zonenâ i ett land dĂ€r man delar in alla regioner i fyra olika fĂ€rger utifrĂ„n dess smittolĂ€ge.
Desperationen har fĂ„tt ett konstnĂ€rligt uttryck i Florens, dĂ€r Palazzo Strozzi har upplĂ„tit sin renĂ€ssansfasad Ă„t den franske gatukonstnĂ€ren JR. Med det 28 meter höga och 33 meter breda konstverket âLa feritaâ (sĂ„ret) har han skapat en optisk illusion av att man kan kika in i museet.
Konstmuseet Galleria Borghese i Rom var stÀngt frÄn april förra Äret till februari i Är. Redan 1 mars tvingades man stÀnga igen, berÀttar chefen Francesca Cappelletti. Vanligtvis Àr 80 procent av besökarna turister.
ââVi har drabbats hĂ„rt, som över hela vĂ€rlden. Men jag tror att denna krisperiod har gett plats för en omprövning av museet, utifrĂ„n grundlĂ€ggande frĂ„gor som: vem Ă€r museet till för? Vilket Ă€r vĂ„rt uppdrag? Det enda hoppet Ă€r att allmĂ€nheten kommer tillbaka till mer omhĂ€ndertagande, mer flexibla och mer vĂ€lkomnande museer nĂ€r vi kan öppna igen.