ââVi har kommit ungefĂ€r tre femtedelar in i klippningen, sĂ„ vi skulle helt enkelt inte ha hunnit bli klara, sĂ€ger Ăstlund till TT.
Allt sedan âThe squareâ vann Guldpalmen i Cannes 2017 har det ansetts sjĂ€lvklart att Ăstlunds nya film skulle fĂ„ premiĂ€r pĂ„ 2021 Ă„rs festival. Men pandemin gjorde att inspelningen drog ut pĂ„ tiden och man har alltsĂ„ Ă€nnu lĂ„ngt kvar nĂ€r det gĂ€ller klippningen.
ââVi har jĂ€ttekul nĂ€r vi klipper. Jag Ă€r nöjd med att kunna fortsĂ€tta med det nu och se till att det verkligen blir den film vi vill.
Ăstlund sĂ€ger ocksĂ„ att han Ă€r nöjd med att pĂ„ detta sĂ€tt kunna undvika höstens ketchupeffekt, dĂ„ hundratals filmer ligger pĂ„ kö för att fĂ„ premiĂ€r och riskerar att konkurrera ut varandra. Cannesfestivalens ledning skulle egentligen ha presenterat Ă„rets program nu i veckan, men har skjutit upp det med en vecka eftersom man har sĂ„ ovanligt mĂ„nga filmer att vĂ€lja mellan.
ââDĂ„ kommer vi ju ocksĂ„ att kunna ha en premiĂ€r som alla vĂ„ra skĂ„despelare kan komma till. Just nu Ă€r det ju svĂ„rt att resa och vi har skĂ„despelare frĂ„n hela vĂ€rlden, sĂ€ger Erik Hemmendorff som producerar âTriangle of sadnessâ.