Vem Àr god, vem Àr ond? "Deepwater Horizon", filmen om katastrofen pÄ oljeplattformen i Mexikanska gulfen 2010, vill mest peka finger.
I april 2010 började gas att lÀcka ut i samband med djuphavsborrning frÄn oljeplattformen Deepwater Horizon. Explosionen som följde slukade större delen av plattformen innan den sjönk till botten, men flera miljoner fat rÄolja lÀckte under tre mÄnaders tid ut i Mexikanska golfen innan oljebolaget BP lyckades försegla kÀllan.
Peter Bergs filmatisering av katastrofen intresserar sig inte för de oerhörda miljömÀssiga konsekvenserna, utan fokuserar pÄ den mÀnskliga förlusten och vem som orsakade den. Elva mÀn dog pÄ Deepwater Horizon och Berg verkar vilja ge dem upprÀttelse.
Den lÄter delvis vÀnta pÄ sig _ faktiskt Ànda till filmens eftertexter (dÀr alla de omkomna arbetarna fÄr en minnesruna). I stÀllet byggs handlingen upp kring överlevaren Mike Williams (Mark Wahlberg), chefselektrikern som var den siste att lÀmna plattformen.
Den som Àr bekant med Bergs tidigare regiarbete vet att han brinner för hjÀlteskildringar. "Deepwater Horizon" Àr inget undantag, och Wahlberg har rÀtt sorts vardagliga utstrÄlning för den hÀr typen av roller.
Men hÀr klistras hjÀlteglorian lite för hÄrt vid skÄdespelarens blodstÀnkta hjÀssa. Williams profileras tydligt som den lille mannen mot det stora, elaka oljebolaget, vilket gör att "Deepwater Horizon", mitt i sin eldshÀrjade prakt, framstÄr som tÀmligen svartvit.
I stÀllet för att nyansera bilden eller sÀtta hÀndelsen i ett historiskt sammanhang Àgnar Berg massvis med speltid Ät detaljbeskrivningar av plattformsarbetet och att följa arbetarnas jÀttelÄnga bil- och helikopterresa till Deepwater Horizon.
Men kanske engagerar sÄdant mer Àn lortiga strÀnder och döda havsdjur.