DÀrför recenserar vi sÀllan konst och klassisk musik

Att recensioner försvinner frĂ„n spalterna betyder inte att kulturjournalistiken dör – det Ă€r ett direkt resultat av förĂ€ndrade beteenden, skriver UNT:s kulturchef Anna Sundström.

En recension av en konsert berör kanske dem som var pÄ plats, men Àr sÀllan intressant för andra. Det Àr dÀrför svag lÀsning pÄ de flesta recensioner.

En recension av en konsert berör kanske dem som var pÄ plats, men Àr sÀllan intressant för andra. Det Àr dÀrför svag lÀsning pÄ de flesta recensioner.

Foto: Staffan Claesson

Kommentar2024-04-11 16:30
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

DĂ„ och dĂ„ ringer kulturutövare eller lĂ€sare till redaktionen och undrar varför vi inte var pĂ„ en viss konsert eller hur vi kunnat missa vernissagen pĂ„ ett galleri. Sanningen Ă€r oftast att vi inte missat den, utan valt att avstĂ„. 

NĂ€r jag började som kulturchef pĂ„ UNT blev jag förvĂ„nad över mĂ€ngden smĂ„ilskna samtal jag fick om sĂ„dant vi ”borde” skrivit om. Jag bestĂ€mde mig snabbt för att se detta som ett positivt tecken, att lĂ€sarna har höga förvĂ€ntningar pĂ„ oss.

UNT har fortfarande en ambitiös recensionsverksamhet, nĂ„got vi vĂ€rnar om. Men precis som pĂ„ de flesta andra kultursidor blir recensionerna allt fĂ€rre. Detta har en tydlig förklaring – det Ă€r fĂ„ som lĂ€ser dem. 

För i dag vet vi precis vad vĂ„ra prenumeranter lĂ€ser och recensioner hör tyvĂ€rr sĂ€llan dit. Det vore vĂ€rldsfrĂ„nvĂ€nt av oss att inte ta till oss denna relativt nya kunskap och dĂ€rför recenserar vi exempelvis inte konst och konserter i samma utstrĂ€ckning som vi gjorde tidigare. Skivrecensioner Ă€r helt borta sedan mĂ„nga Ă„r. 

Detta betyder dock inte att vi slutat skriva om vissa kulturyttringar. Texter om kultur med intressanta vinklar lĂ€ses i allra högsta grad – sĂ„vĂ€l nyheter och reportage som krönikor och portrĂ€tt. SĂ„ mĂ€ngden kulturjournalistik Ă€r densamma men om vad och hur vi rapporterar skiljer sig avsevĂ€rt frĂ„n hur det sĂ„g ut för fem tio Ă„r sedan.

UNT har ingen rapporteringsplikt och det Ă€r heller ingen rĂ€ttighet att bli recenserad i tidningen, men vĂ„rt uppdrag Ă€r att spegla det lokala kulturlivet och rapportera brett. Kulturredaktionen bestĂ„r i dag av fem personer och ett tjugotal frilansande skribenter och recensenter. Tillsammans bevakar vi alla former av kultur: musik, teater, konst, litteratur, film, dans, tv, stand-up, performance 
 Det Ă€r ett stort uppdrag, inte minst med tanke pĂ„ att varje genre har flera underkategorier som i sin tur har smala nischer – var och en viktig för sin publik. Det sĂ€ger sig sjĂ€lvt att en redaktion behöver nyhetsvĂ€rdera, prioritera och göra ett urval.

Man kan fundera över varför just kritiken lĂ€ses i sĂ„ liten utstrĂ€ckning. Att lĂ€sa om nĂ„got som redan Ă€gt rum berör kanske dem som var pĂ„ plats, men denna typ av ”returjournalistik” Ă€r sĂ€llan intressant för andra. Undantag kan vara stora evenemang och kĂ€nda namn eller nĂ€r nĂ„got har en lĂ€ngre speltid, dĂ„ Ă€r fler intresserade av att veta om det Ă€r vĂ€rt att köpa biljetter.

Finns det dĂ„ inget vĂ€rde i en recension av en smal diktsamling eller en intim konsert med fusionjazz, om den sĂ„ bara lĂ€ses av en enda person? SjĂ€lvklart kan det finnas det, likt olĂ€sta böcker i en bokhylla. Men inte för en tidning med betalande prenumeranter och begrĂ€nsat utrymme. 

Viktigast av allt, vi skriver med vĂ„ra lĂ€sare för ögonen – inte författaren, musikern eller konstnĂ€ren. Även om kultursidorna för tjugo Ă„r sedan innehöll recensioner av konserter i kyrkor runt om i lĂ€net, essĂ€er frĂ„n konstbiennalen i Venedig eller rapportering frĂ„n repetitioner av mindre teateruppsĂ€ttningar betyder det inte att det lĂ€stes dĂ„ heller. Det mesta tyder pĂ„ att beteendet sĂ„g likadant ut dĂ„ som nu. 

Att vi har fÀrre recensioner och inte rapporterar om sÄdant som berör nÄgra fÄ Àr inte tecken pÄ nedvÀrdering av kulturen eller för den delen en fattig kulturjournalistik. Det Àr ett sunt tecken pÄ utveckling och ett direkt resultat av vad som intresserar mÀnniskor.