DÄ och dÄ ringer kulturutövare eller lÀsare till redaktionen och undrar varför vi inte var pÄ en viss konsert eller hur vi kunnat missa vernissagen pÄ ett galleri. Sanningen Àr oftast att vi inte missat den, utan valt att avstÄ.
NĂ€r jag började som kulturchef pĂ„ UNT blev jag förvĂ„nad över mĂ€ngden smĂ„ilskna samtal jag fick om sĂ„dant vi âbordeâ skrivit om. Jag bestĂ€mde mig snabbt för att se detta som ett positivt tecken, att lĂ€sarna har höga förvĂ€ntningar pĂ„ oss.
UNT har fortfarande en ambitiös recensionsverksamhet, nĂ„got vi vĂ€rnar om. Men precis som pĂ„ de flesta andra kultursidor blir recensionerna allt fĂ€rre. Detta har en tydlig förklaring â det Ă€r fĂ„ som lĂ€ser dem.
För i dag vet vi precis vad vÄra prenumeranter lÀser och recensioner hör tyvÀrr sÀllan dit. Det vore vÀrldsfrÄnvÀnt av oss att inte ta till oss denna relativt nya kunskap och dÀrför recenserar vi exempelvis inte konst och konserter i samma utstrÀckning som vi gjorde tidigare. Skivrecensioner Àr helt borta sedan mÄnga Är.
Detta betyder dock inte att vi slutat skriva om vissa kulturyttringar. Texter om kultur med intressanta vinklar lĂ€ses i allra högsta grad â sĂ„vĂ€l nyheter och reportage som krönikor och portrĂ€tt. SĂ„ mĂ€ngden kulturjournalistik Ă€r densamma men om vad och hur vi rapporterar skiljer sig avsevĂ€rt frĂ„n hur det sĂ„g ut för fem tio Ă„r sedan.
UNT har ingen rapporteringsplikt och det Ă€r heller ingen rĂ€ttighet att bli recenserad i tidningen, men vĂ„rt uppdrag Ă€r att spegla det lokala kulturlivet och rapportera brett. Kulturredaktionen bestĂ„r i dag av fem personer och ett tjugotal frilansande skribenter och recensenter. Tillsammans bevakar vi alla former av kultur: musik, teater, konst, litteratur, film, dans, tv, stand-up, performance ⊠Det Ă€r ett stort uppdrag, inte minst med tanke pĂ„ att varje genre har flera underkategorier som i sin tur har smala nischer â var och en viktig för sin publik. Det sĂ€ger sig sjĂ€lvt att en redaktion behöver nyhetsvĂ€rdera, prioritera och göra ett urval.
Man kan fundera över varför just kritiken lĂ€ses i sĂ„ liten utstrĂ€ckning. Att lĂ€sa om nĂ„got som redan Ă€gt rum berör kanske dem som var pĂ„ plats, men denna typ av âreturjournalistikâ Ă€r sĂ€llan intressant för andra. Undantag kan vara stora evenemang och kĂ€nda namn eller nĂ€r nĂ„got har en lĂ€ngre speltid, dĂ„ Ă€r fler intresserade av att veta om det Ă€r vĂ€rt att köpa biljetter.
Finns det dÄ inget vÀrde i en recension av en smal diktsamling eller en intim konsert med fusionjazz, om den sÄ bara lÀses av en enda person? SjÀlvklart kan det finnas det, likt olÀsta böcker i en bokhylla. Men inte för en tidning med betalande prenumeranter och begrÀnsat utrymme.
Viktigast av allt, vi skriver med vĂ„ra lĂ€sare för ögonen â inte författaren, musikern eller konstnĂ€ren. Ăven om kultursidorna för tjugo Ă„r sedan innehöll recensioner av konserter i kyrkor runt om i lĂ€net, essĂ€er frĂ„n konstbiennalen i Venedig eller rapportering frĂ„n repetitioner av mindre teateruppsĂ€ttningar betyder det inte att det lĂ€stes dĂ„ heller. Det mesta tyder pĂ„ att beteendet sĂ„g likadant ut dĂ„ som nu.
Att vi har fÀrre recensioner och inte rapporterar om sÄdant som berör nÄgra fÄ Àr inte tecken pÄ nedvÀrdering av kulturen eller för den delen en fattig kulturjournalistik. Det Àr ett sunt tecken pÄ utveckling och ett direkt resultat av vad som intresserar mÀnniskor.