2009 var Jonas Tellander med i tv-programmet "Draknästet" för att försöka skrapa ihop lite pengar och få fart på sitt bolag Storytel. En av drakarna nappade. Nu köper streamingföretaget landets äldsta förlag, Norstedts. En hisnande resa, men med många viktiga steg på vägen. När man för tre år sedan såg till att börja producera eget innehåll lades grunden. Köpet av Massolit förlag året därpå var ett sätt att doppa tårna i den traditionella förlagsbranschen, och nu har man alltså gjort ett spektakulärt svanhopp i och med Norstedtsaffären.
Det anrika förlaget har varit i finansiell knipa en tid, liksom hela förlagsbranschen, och utmanats av aktörer som Storytel, som behärskat och drivit på den nya digitala utvecklingen på ett sätt som de gamla – vi kan väl kalla dem drakarna – länge famlat efter.
Men självfallet rör en sådan här affär, när en uppstickare köper en kulturinstitution, upp en del känslor. David Lagercrantz, vars Millenniumsuccé hjälpt stoppa Norstedts finansiella blödning efter det stora förluståret 2014, uttrycker det väl i en intervju i Di Digital: Ett förlag är inte som andra företag. Ett förlag är en bärare av kultur och måste ... hitta en balans mellan smal och bred kultur." Samtidigt tillägger han att han "älskar paradigmskiften".
Och här kanske inte skon klämmer än på ett tag. Men snart. Storytel är ett börsnoterat företag, och kvartalskapitalism brukar inte alltid ha det bästa av tålamod med sådant vars värde inte alltid enkelt kan räknas på. Vi får hoppas att Norstedts nya ägare lystrar till fler typer av berättelser än vad som står på sista raden.