Det gÄr inte att nog understryka vikten av seriösa gallerier i konstlivets pÄ mÄnga sÀtt skoningslöst brutala kretslopp.
Kampen om inkomster, visningmöjligheter och medial synlighet Àr nÀstan löjligt hÄrd och det fÄtal som faktiskt fÄr bÄde erkÀnnande och schysta arbetsvillkor Àr försvinnande litet och utgör möjligen en ynklig procent av de som strÀvar mot, och har den kvalitativa kapaciteten, att ha konsten som sitt huvudsakliga yrke.
OcksÄ bland galleristerna Àr konkurrensen stenhÄrd.
En liten grupp baserade i landets tre storstÀder befinner sig högst i hierarkin, men inte ens dÀr Àr det sÀkert att villkoren i jÀmförelse med andra branscher Àr sÀrskilt gynnsamma.
Under fingalleriernas isbergstopp breder ett stort nÀt av hyggliga gallerier ut sig och bildar ett slags blodomlopp över landet.
Och det Àr hÀr den absoluta merparten av de yrkesverksamma konstnÀrerna har en chans att visa sitt arbete, bygga ett renommé, hitta en publik och nÄ konsthallar, museer och viktiga bestÀllare av offentlig konst.
I Uppsala finns visserligen nÄgra viktiga konstnÀrsdrivna initiativ och ett par konsthandlar som bidrar till utbudet.
Men sedan Galleri Strömbom fick lÀmna sin lilla men inarbetade lokal pÄ Skolgatan i januari har det funnits ett mÀrkbart och rÀtt bestickande hÄl i den lokala repertoaren.
Desto mer glÀdjande dÄ, att galleristen Karin Strömbom har hittat en ny fungerande lokal och efter Ärsskiftet öppnar nytt pÄ Sysslomansgatan.
Förhoppningsvis ska det nya rummet innebÀra samma kvalitativa urval som det tidigare. Uppsala förtjÀnar en vidgad horisont.