Idag avslöjar Spotify sin hemlis

Svenska bolaget Spotify har hemlighetsfullt flaggat för att de ska avslöja en ny satsning idag. UNT:s nöjesredaktör Jens Pettersson tror att det handlar om rörlig bild.

Foto: Fotograf saknas!

Kommentar2015-05-20 12:12

För en vecka sedan kom det ett mail till redaktionen, med budskapet: "Vi har något att berätta". I sann Apple-stil ville Spotify skapa förväntningar kring sin kommande nysatsning, men utan att avslöja vad som är på gång. Och visst kan man se det som en blinkning åt just Apple, som om bara två veckor genomför sitt årliga event Worldwide Developers Conference (WWDC), där de tippas berätta om sin Spotify-konkurrent.

Men åter till Spotify och deras satsning. Det krävs inte överdrivet mycket klurande för att gissa att detta hemlighetsmakande handlar om en satsning på rörlig bild. Om man som Spotify livnär sig på att strömma ut musik digitalt så har man ju skapat en infrastruktur som med lätthet kan användas för just detta. Och mot bakgrund av att rörligt är den starkaste rådande trenden på nätet just nu – se på till exempel Facebooks senaste ändring i algoritmen, som gör att rörligt material premieras och lyfts högre i användarnas flöden – så känns det som det mest naturliga för bolaget att satsa på.

Det finns också annat som styrker den tanken. För någon dryg vecka sedan avslöjade Wall street journal att uppgifter från deras källor tyder på att Spotify är på väg in på webbtv-marknaden. Enligt Expressen, som refererar till Wall street journals uppgifter, så ska bolaget ha förhandlat med flera stora mediebolag, bland annat bolag som inriktade på innehållsproduktion för Youtube.

Frågan är bara vilken form av rörligt material det rör sig om? Är det "bara" en vidareutveckling i form av att musiken kompletteras med musikvideos? Eller är det en mer omfattande lösning, med distribution av filmer och klipp? Troligtvis blir det någon form av kombination. Nyckeln till hur framgångsrikt det kan bli handlar om innehållet. Är det en ny Netflix man vill bli så gäller det att kunna distribuera något som är av riktigt bra kvalitet. Lyckas man med det, och gör det via sin redan etablerade kanal som fungerar så enkelt för användarna som Spotify gör idag. Ja då finns det en ruskig potential – som till och med ett bolag som Apple borde vara skraja för.

Klockan 16.30 på onsdagen (svensk tid) öppnas dörrarna till deras event i New York. Och klockan 17.00 sätter det hela igång. Häng med oss här på unt.se för att se vad det hela egentligen kommer att handla om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!