Same procedure as last year? Same procedure as every year! Replikskiftet i SVT:s "Grevinnan och betjänten" har hörts varje nyår sedan 1969. Fullt lika länge har inte Stefan Parkman lett Uppsala akademiska kammarkör (UAK), men det handlar ändå om en ansenlig tidsrymd.
Han tog över kören efter Anders Eby 1983 och startade traditionen med nyårskonserter 1984. Sedan dess har han haft vikarie endast en gång, och i fjol blev det ingen konsert till följd av pandemin.
– Visst, det känns otroligt vemodigt att stå inför den sista nyårskonserten. Fast jag vill nog ändå vända på resonemanget och säga så här: Det roligaste jag vet är att stå och vifta med armar och händer inför en kör. Att nu åter få göra det efter ett långt uppehåll är fantastiskt kul och inspirerande, säger Stefan Parkman.
Under hösten har det blivit ett fåtal framträdanden med UAK och några tyska körer. Annars har pandemin inneburit en lång ökenvandring för Stefan Parkman och hela körsektorn sedan mars 2020. Det enda positiva med det långa uppehållet är att det påmint honom om hur mycket han älskar att befinna sig mitt i musiken.
– Det spelar ingen roll hur trött och hängig man känner sig – efter en repetition en vanlig måndagskväll fylls jag av lycklig energi igen.
Minnena från alla dessa nyårskonserter är otaliga. Alla fantastiska körsångare som kommit och gått under åren, samarbetet med Drottningholms barockensemble, mötena med stjärnsolister som Barbara Hendricks och Anne Sofie von Otter.
Bland höjdpunkterna framhåller Stefan Parkman gärna de två senaste konserterna.
– Nyåret 2019 framförde vi Monteverdis "Mariavesper", vilket vi också gjorde 2005, dagarna efter tsunamikatastrofen. De inledande orden: ”Herre, kom till vår undsättning” fick extra aktualitet då, men frågan är om inte 2019 års version ur musikalisk synvinkel blev den mest oförglömliga. Verket hör utan tvekan till min tio-i-topplista alla kategorier.
– Året efter hade vi fokus på tysk musik, alltifrån Mozart, Haydn och Beethoven till ett sjok från mellankrigstidens Berlin med sång och recitation av Anne Sofie von Otter och Stina Ekblad. Även det oförglömligt!
Stefan Parkman fyller 70 i juni och tycker att det nu är en bra tidpunkt att lämna UAK. Häromåret gick han i pension från sin Eric Ericson-professuren kördirigering vid Uppsala universitet. I samma veva tog han farväl av WDR Rundfunkchor Köln efter sex år som chefdirigent.
Men när man stänger ett par dörrar bakom sig så öppnas ofta nya. Så även för Stefan Parkman. Han har nyligen blivit erbjuden två årslånga vikariat som professor i kördirigering, först i Berlin och sedan i Dresden.
– För mig är det idealiskt. Det rör sig om halvtidstjänster, så jag kommer att åka dit då och då och göra punktinsatser.
Dessutom har han ett par uppdrag kvar med UAK. Det största är ett projekt som skulle ha gjorts våren 2020 för att högtidlighålla minnet av att det gått 75 år sedan andra världskrigets slut. Planen är att göra konserten i Berlin, Norrköping och Uppsala våren 2023. Då har UAK en ny dirigent på plats, men Stefan Parkman gör ett inhopp som gästdirigent.
– Programmet har ett genomgående fredstema. Bland annat ska vi uruppföra ett beställt ”Te Deum” av Sven-David Sandström, hans sista stora verk för kör och orkester.
Att den konserten också ska framföras i Uppsala känns extra bra för Parkman som är Uppsalabo sedan födseln och aldrig haft några planer på att flytta. Trots alla engagemang utomlands har han alltid sett Uppsala som sin bas och återvänt hit.
– Oftast har jag bara varit borta en vecka eller max två veckor i stöten. Det står man ut med plus att det möjliggjort för mig att behålla posten som dirigent för UAK i alla år.
Till sist, hur viktig är dirigenten egentligen? Vilket är att föredra – en medioker dirigent som leder en skicklig kör, eller en skicklig dirigent som tar sig an en medioker kör?
– Hahaha, det är ju en skitkul fråga! Fast i praktiken leds aldrig en bra kör av en medelmåttig dirigent. En framstående kör vill knappast samarbeta med en mindre bra dirigent. Å andra sidan kan en skicklig dirigent göra underverk med en medioker kör. Det finns det många exempel på.
Fotnot: På nyårkonserten medverkar Karin Dahlberg, sopran, och Lars Arvidson, bas, Stina Ekblad, recitation, Drottningholms barockensemble och Uppsala akademiska kammarkör under ledning av Stefan Parkman.