Sammanlagt blir det fyra konserter med Uppsala Kammarsolister och kompositören Wilhelm Stenhammar som gemensam nämnare.
1 Hur mycket är du med själv och spelar?
¬ Jag gör lite blandade framträdanden och är med på två av konserterna, torsdag och lördag.
2 Vilka verk handlar det om, inget Stenhammar verkar det som?
¬ På torsdag spelar jag ”Konsert för violin, piano och stråkkvartett” av Ernest Chausson. Han är inte direkt okänd men är inte bland de så ofta spelade. Han dog lite olyckligt under en cykelfärd 1899, bara 44 år gammal. Hans musik är en övergång till den modernare impressionismens med namn som Debussy och Ravel, oerhört vacker musik, exstatisk och samtidigt melankolisk.
3 Är det första gången du spelar verket?
¬ Nej, jag och Nils-Erik Sparf har gjort det tidigare och spela det igen längre fram, då med Treitlerkvartetten 14 augusti i allhelgonakyrkan i Stockholm. Jag och Nisse har gjort en hel del tillsammans tidigare, bland skivinspelningar.
4 Vad blir det mer?
¬ Det blir musik av två tjecker, Vítezslava Kaprálovás ”April Preludier” och Vítezslav Nováks Sonata eroica”, båda för solopiano.
5 Det verkar som om du vurmar för de lite mer ovanliga kompositörerna, titeln på ditt senaste album ”Neglected works for piano” (där också Kaprálová finns med) talar nästan för sig själv. Varför?
¬Det finns så vansinnigt många kompositörer och mängder av musik som hamnar på sidan av. Inte för att de är sämre utan för att de kanske inte förde musiken framåt och därmed ”glömdes”, även om de gjorde fin musik. Inte minst gäller det kvinnor, albumet är ju uteslutande med kvinnliga kompositörer.