Det Àr svÄrt att inte kollras bort av vÀltalige Knut Knutson, chefsintendent för Uppsala Auktionskammare, ni vet han frÄn Antikrundan. Han Àr sig precis lik i verkligheten, lika mÄngordig, samma övervÀldigande kroppssprÄk och lika Kunnig med stort K nÀr det gÀller konst och antikviteter.
Vi trĂ€ffas i Uppsala Auktionskammares nya ljusa hörnlokaler pĂ„ Ăstra Ă gatan, dit de flyttat frĂ„n Riksbankshusets 1 500 kvadratmeter till 240 bredvid FyrisĂ„n. NĂ€r auktioner och visningar flyttades till Stockholm för ett par Ă„r sedan, blev lokalkostymen i gamla Riksbankshuset alltför stor. Men Uppsalaidentiteten har inte minskat en millimeter, om vi fĂ„r tro Knutson.
â Vi har funnits i Uppsala sedan 1731. Vi kommer aldrig att lĂ€mna den hĂ€r staden. I och med att vi flyttat auktionerna kommer vĂ„rt namn att vara Ă€nnu mer i ropet nĂ€r vi ligger pĂ„ bĂ€sta gatan i Stockholm, Nybrogatan pĂ„ Ăstermalm. Vad gĂ€ller de internationella kunderna har det ingen som helst betydelse, sĂ€ger Knut Knutson.
Anledningen till auktionsflytten Àr inte köparna utan sÀljarna, sÀger han.
â SĂ€ljarna Ă€r alltid de viktigaste. De tror inte att köparna hittar hit och om vi inte ligger bra till hos sĂ€ljarna fĂ„r vi inte in föremĂ„len. Vi har exempelvis jĂ€ttesvĂ„rt att fĂ„ in objekt som kostar över 150 miljoner, dĂ„ mĂ„ste man flytta till New York eller London, men det Ă€r inte aktuellt, sĂ€ger han och skrattar.
Kvar i Uppsala blir administration, it och ekonomiavdelningar. DÀr anordnas Àven mindre visningar, event och förelÀsningar i lokalerna.
Nu firar de sina nya lokaler med "Ăppningsveckan" dĂ„ bland annat experter kommer att finnas pĂ„ plats för vĂ€rdering. Ăven en av guldsmedsmĂ€starna i Uppsala, Suzanne FĂ€rnert, stĂ€ller ut sina smycken i lokalen.
I sommar ÄtervÀnder "Antikrundan" till Uppsala med Knut Knutson. Han ser fram emot alla mötena med mÀnniskor som förvÀntas dyka upp för att fÄ sina saker vÀrderade.
â Nerven i "Antikrundan" Ă€r relationen vi har med besökarna, nĂ€r vi glömmer kamerorna och det bara Ă€r vi tvĂ„, det Ă€r det som Ă€r hela magin med Antikrundan, sĂ€ger han och nĂ€stan viskar fram ordet "magin".
Men vad gillar dÄ en chefsintendent nÀr det kommer till konst, har han nÄgon favorit? Svaret kommer blixtsnabbt:
â Lucio Fontana!
â Matisse, svarar Clara Kling, intendent och ansvarig för Uppsalakontoret.