På fredag 2 oktober öppnar utställningen som består av tre videoinstallationer, skapade av de Uppsalabaserade konstnärerna Natasha Dahnberg och Mervi Junkkonen.
Det första som möter besökaren är ett pingisbord med en racket framlagd. Problemet är bara att med-, eller är det kanske motspelaren, på andra sidan nätet är ytterst obeslutsam. Mannen som projiceras på duken tvekar och tvekar. Att serva eller inte serva, tycks hans tänka likt en vankelmodig Hamlet.
Bakom det tio minuter långa videoverket "Game" står Mervi Junkkonen, konstnär med ena benet i filmbranschen. Hon har jobbat med åtskilliga spelfilms- och dokumentärproduktioner genom åren.
– Scenen är visserligen ett pingisbord, men "Game" har inget med sport att göra. Tanken är att du ska stå här vid bordets kortsida så länge du orkar och sen bestämma dig för när det är dags att gå. Du måste fatta ett beslut, precis som du tvingas göra så många gånger i ditt liv, säger Mervi Junkkonen.
För att bli kvitt det frustrerande dödläget vill nog de flesta gå vidare efter en stund. Då kommer man till Natasha Dahnbergs fem minuter långa installation "Passion" i Köttinspektionens stora sal.
"Passion" bygger också på upprepning. På en stor duk ses en yngre kvinna i full färd med att klippa och riva sönder sina kläder. På en mindre duk intill blossar en äldre kvinna på en cigarett med upphöjt lugn. Kanske är det samma kvinna långt senare i livet.
– Inspirationen fick jag från vänner i både Ryssland och Sverige. De är självständiga människor som är extremt framgångsrika i sina yrkesliv. Men de har svårt att skapa äkta kärleksrelationer i sina liv, vilket gör att de inte känner sig hela. Det har jag försökt att gestalta i "Passion", berättar Natasha Dahnberg på telefon från Moskva.
I det tredje verket, "Connection", som Junkkonen och Dahnberg har skapat tillsammans, gestaltas ett parförhållande i två faser. Den första visar relationen när den är ny och trevande, den andra när samarbetet satt sig och det skapats rutiner för hur dubbelsängen ska bäddas och tvätten tas om hand. Det är lekfullt och intimt med bildfokus på händer och sängkläder.
– "Connection" kan ses som en kontrast till de två första verken, som väl snarare symboliserar "Disconnection", ler Mervi Junkkonen.
Utställningen på Köttinspektionen pågår fram till och med 18 oktober.