– Just nu beskär jag boksidor för hand. Skärmaskinen har tyvärr gått sönder men det går bra ändå.
Konstnären Sissela Nordling Blanco befinner sig i grafikverkstaden i Konstfacks lokaler i södra Stockholm. Intervjun görs inför vårutställningen, då hennes examensarbete måste vara klart. Det handlar om 100 böcker som hon binder själv och förstås om deras innehåll.
Hon är född i Gottsunda och flyttade till Chile med sina föräldrar när hon var tre. När hon var elva flyttade familjen tillbaka till Gottsunda. Hon har ett förflutet som partiledare för Feministiskt initiativ och var en av dem som startade Uppsala Pride.
Nu bor hon i Skärholmen söder om Stockholm och efter fem år på Konstfack avslutar hon sin master.
– Det känns pirrigt. Eftersom jag jobbat länge med boken digitalt, ser jag först efteråt hur den blir i tryck. Det är väldigt roligt att blanda analoga tekniker, varje omslag är unikt, marmorerat och med screentryck på baksidan.
Bokbindning är ett historiskt hantverk som går att härleda till 500-talet i Kina. Att Sissela Nordling Blanco valt hantverket beror på att hon vill skapa mötesplatser genom att bjuda in till workshops i att trycka med träsnitt och att binda böcker.
– Mitt arbete handlar om hur rasismen har normaliserats de senaste 15 åren, om ilska, sorg och hopp men jag kände inte så mycket hopp. Många delar min känsla av uppgivenhet så jag bjöd in till workshops för att göra hantverk tillsammans, då blir vi påminda om att vi har varandra och nya idéer kan födas, säger hon.
Hennes största drivkraft är att kombinera konst med social rättvisa. Hon är särskilt intresserad av ämnen som migration, feminism och queerfrågor.
– Jag ser en förskjutning i samhället där rasismen blivit rumsren. Hela Tidöavtalet går ut på att föra en rasistisk politik där man gör skillnad på människor och skapar lagar som är hårdare för alla oss som på något sätt har en koppling till andra kulturer eller andra länder, säger hon.
Under arbetet med boken har hon haft tre imaginära folkhelgon i åtanke. "S:t Bristande vandel" beskriver hon som "de oönskades beskyddare. "S:t Bedrövelse": De förtvivlades helgon och "Santa Esperanza": Solidaritetens och de sociala rörelsernas helgon.
– Idén kommer från traditioner i Peru där min mamma kommer ifrån. Helgonen finns där som följeslagare när politiken är åt helvete och trygghetssystemen brister, säger Sissela Nordling Blanco.
Utställningen pågår 14–23 maj.