På en skör tråd mellan då och nu

Uppsalakonstnären Maud Karlsson gestaltar fyra förmödrars liv via klänningsskulpturer som hon skapat med sin egen kropp som mall. På lördag 16 oktober är det vernissage för utställningen "Her story – The Exhibition" i Linnésalen i Botaniska trädgården.

Gammelmormor Marianas klänning är skapad av disktrasor och dekorerade med bruna bönor. Hon övergavs av sin man och försörjde sig själv och barnen som städerska.

Gammelmormor Marianas klänning är skapad av disktrasor och dekorerade med bruna bönor. Hon övergavs av sin man och försörjde sig själv och barnen som städerska.

Foto: Angie Gray

Konst2021-10-14 07:02

En av klänningarna är dekorerad med bruna bönor och klippta disktrasor, en annan har tillverkats av handskrivna brev. Udda? Absolut, men det finns en röd tråd och en mycket medveten tanke bakom.

Maud Karlsson har ägnat veckan före vernissagen åt att montera sina klänningsskulpturer i Linnésalen. Vid UNT:s besök var inte riktigt allt på plats.
Maud Karlsson har ägnat veckan före vernissagen åt att montera sina klänningsskulpturer i Linnésalen. Vid UNT:s besök var inte riktigt allt på plats.

– Inspirationen kommer från fyra kvinnliga släktingars liv – farmor Elvi, mammas farmor Hilma, gammelmormor Mariana och mormor Ulla. De var unga i början av 1900-talet och försörjde sig som pigor, städerskor och fabriksarbeterskor, berättar Maud Karlsson dagarna före vernissagen i den pampiga Linnésalen.

Hon tar Hilma som exempel. Hilma jobbade som piga hos fina familjer i New York under de första åren på 1900-talet. Av sparade rekommendationsbrev och arbetsgivarintyg har Hilmas barnbarnsbarn nu skapat en vävd klänning på vilken man kan läsa vilket "neat" och "reliable" hembiträde Hilma var.

– För två år sedan var jag utanför ett av husen där hon arbetade i New York och promenerade gatan fram i klänningen. Folk stannade, ställde frågor tog foton och det kändes som om jag gav Hilma liv igen. För mig var det som att balansera på en skör tråd mellan dåtid och nutid, säger Maud Karlsson.

Den blå klänningen är Maud Karlssons hommage till mormor Ulla, en kedjerökare och en hejare på att virka. Klänningen är gjord av cigarettdukar och några av hennes virkade dukar.
Den blå klänningen är Maud Karlssons hommage till mormor Ulla, en kedjerökare och en hejare på att virka. Klänningen är gjord av cigarettdukar och några av hennes virkade dukar.

Hon menar att det naturligtvis är bra att framstående kvinnor som glömts bort i historieskrivningen uppmärksammas för sina insatser inom exempelvis forskning, kultur och politik. Men själv vill hon slå ett slag för alla de anonyma kvinnor som bar upp samhället på sina böjda ryggar.

– De fyra kvinnor jag lyfter fram i utställningen levde hårda liv. För mig har det varit viktigt att skapa något vackert för dem. Det är därför klänningarna är eleganta trots att de är gjorda av enkla och vardagliga material. Miljön är också betydelsefull, säger Maud Karlsson och låter blicka svepa runt i den vackra Linnésalen.

På en sockel tronar en vit marmorbyst föreställande vetenskapsmannen Carl von Linné. Runt honom har Maud Karlsson placerat ett antal fotomontage där hon själv och hennes sedan länge avlidna släktingar samsas på bilderna. Kontrasten mellan det manliga geniet och de kvinnliga vardagshjältarna blir onekligen tydlig.

Till utställningen hör också videofilmer där Maud Karlsson ses iförd klänningarna i miljöer där hon känner att hon bär sin egen historia i nuet. Utställningen pågår till och med 14 november.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!