"Mitt hemland Àr pÄ vÀg mot nationellt sjÀlvmord"

Den ryske konstnÀren Pavel Otdelnov Àr tillbaka i Uppsala. "LÀget i Ryssland gjorde att jag inte stod ut med att vara kvar", sÀger Otdelnov, som tydligt tar avstÄnd frÄn kriget i Ukraina och Putins styre.

Pavel Otdelnov Àr aktuell med utstÀllningen pÄ Uppsala konstmuseum.

Pavel Otdelnov Àr aktuell med utstÀllningen pÄ Uppsala konstmuseum.

Foto: PĂ€r Fredin

Konst2022-03-13 12:00

HÀrom veckan ÄtervÀnde Pavel Otdelnov till Uppsala, dÀr hans utstÀllning "Promzona" just nu visas pÄ konstmuseet sedan en mÄnad. "Promzona" fokuserar pÄ hur mÀnniskor, inte minst hans egen slÀkt, drabbats av Sovjettidens kemiska industri och dess giftiga avfall. Via mÄlningar, foton, arkivmaterial och filmer skildras förvandlingen frÄn utopier till dödlig barlast.

KonstnÀren och hans familj besökte tidigare Uppsala under nÄgra dagar i samband med vernissagen 12 februari.

– För oss kĂ€ndes det naturligt att komma tillbaka till just Uppsala och museet dĂ€r min konst visas. HĂ€r har vi mötts av vĂ€rme, vĂ€nlighet och hjĂ€lpsamhet, sĂ€ger Pavel Otdelnov och tittar mot hustrun Vera, som nickar instĂ€mmande.

Pavel Otdelnov Àr aktuell med utstÀllningen pÄ Uppsala konstmuseum.
Pavel Otdelnov Àr aktuell med utstÀllningen pÄ Uppsala konstmuseum.

I rummet intill sitter den elvaÄriga dottern. Hon har fÄtt ledigt frÄn skolan i tvÄ veckor och försöker pÄ distans sköta skolarbetet sÄ gott det gÄr.

Men om familjen vÄgar resa hem till lÀgenheten i Moskva om bara nÄgra veckor Àr förstÄs högst oklart. StÀmningen i hemlandet Àr uppskruvad. Och för Pavel, som tydligt uttryckt stark kritik mot kriget och Putin, Àr det lÄngt ifrÄn riskfritt att vistas i Moskva.

– Det Ă€r mindre Ă€n en mĂ„nad sedan du och jag trĂ€ffades, men det kĂ€nns som en annan vĂ€rld, sĂ€ger Pavel Otdelnov och ler sorgset mot UNT:s reporter som var en av mĂ„nga journalister som var med pĂ„ pressvisningen av "Promzona", tvĂ„ veckor innan kriget startade.

Vera Otdelnova hÄller med om att allt har förÀndrats och berÀttar att hon nu ser pÄ makens utstÀllning med andra ögon.

– Före kriget sĂ„g jag "Promzona" som en allmĂ€ngiltig berĂ€ttelse om en postindustriell kollaps, nĂ„got som pĂ„gĂ„r i mĂ„nga lĂ€nder. Nu, i ljuset av kriget, ser jag utstĂ€llningen mer som en besviken skildring av dagens Ryssland, landet som förknippas med vĂ„ld och förstörelse. Det Ă€r verkligen ledsamt, sĂ€ger Vera Otdelnova, som Ă€r konsthistoriker och skriver pĂ„ en doktorsavhandling om det sovjetiska konstlivet under 1960- och 70-talet. 

Fotografiet pÄ Pavel Otdenov innanför stÀngslet till den avstÀngda industrizonen hör till utstÀllningen "Promzona".
Fotografiet pÄ Pavel Otdenov innanför stÀngslet till den avstÀngda industrizonen hör till utstÀllningen "Promzona".

För henne kÀndes det viktigast att Pavel snabbt skulle ta sig ut frÄn Ryssland. SÄ skedde hÀrom veckan. TvÄ dagar senare reste hon och dottern lÀngs samma rutt: tÄg till Helsingfors och sedan överresan till Stockholm. Att de tvingades dela upp sig beror pÄ att tÄgen frÄn S:t Petersburg och Moskva till Helsingfors Àr fullbokade sedan krigsutbrottet. Massor av ryssar vill lÀmna sitt hemland.

Vera och Pavel berÀttar att atmosfÀren i Ryssland har förÀndrats mycket sedan kriget inleddes. Det handlar inte enbart om att priserna pÄ livsmedel och andra varor stiger snabbt. AtmosfÀren Àr annorlunda, allt kretsar kring "specialoperationen" i Ukraina som kriget kallas i statskontrollerade medier.

– Det gĂ„r inte att tĂ€nka pĂ„ nĂ„got Ă€n kriget frĂ„n morgon till kvĂ€ll, och pĂ„ natten Ă€r det omöjligt att sova. Jag var pĂ„ allvar rĂ€dd för att bli galen, sĂ€ger Pavel Otdelnov.

Han var ocksĂ„ orolig över att eventuellt kallas in till försvarsmakten. Dessutom har Pavel undertecknat öppna brev mot kriget och deltagit i protester pĂ„ gatan under krigets första vecka. Hustrun fruktade att han skulle fĂ€ngslas – som sĂ„ mĂ„nga andra under de senaste veckorna.

– Det handlar ocksĂ„ om den isolering som befolkningen i Ryssland hamnat i. Alla oberoende medier Ă€r stĂ€ngda eller blockerade och det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ korrekt information om vad som hĂ€nder. För mĂ„nga Ă€r det enklast att vĂ€nda sig till de officiella, statliga mediekanalerna, sĂ€ger Vera Otdelnova.

Av den sovjetiska utopin ÄterstÄr nu mest bara giftigt avfall, trasiga gasmasker och annan barlast.
Av den sovjetiska utopin ÄterstÄr nu mest bara giftigt avfall, trasiga gasmasker och annan barlast.

Att vÀst nu stoppat kulturella samarbeten och utbyten med Ryssland Àr logiskt, anser de. Samtidigt vÀlkomnar de att enskilda svenska kulturinstitutioner, som Uppsala konstmuseum, stÄr upp för enskilda ryska konstnÀrer utan koppling till staten. Museichefen Daniel WerkmÀsters besked hÀrom veckan var att "Promzona" kommer att kunna ses under hela utstÀllningsperioden fram till 8 maj.

Efter intervjun med UNT beger sig familjen Otdelnov till sitt enkla hotellrum för att packa ihop de klÀder och tillhörigheter som de fick med sig frÄn Moskva. Dagen efter ska de resa vidare till ett sommarhus som de fÄr lÄna. Hur lÀnge de blir kvar vet de inte, allt beror pÄ utvecklingen i Ukraina och Ryssland.

– Förhoppningsvis handlar det bara om nĂ„gra veckor. Vi Ă€lskar Ryssland, Ă€ven om det kĂ€nns som om landet hĂ„ller pĂ„ att begĂ„ ett nationellt sjĂ€lvmord just nu. Framför allt moraliskt, sĂ€ger Pavel Otdelnov.

Pavel Otdelnov

Född i Dzerzhinsk 1979. Hör sedan flera Är till de mest uppmÀrksammade samtida konstnÀrerna i Ryssland.

Utbildad pÄ Moskvas statliga konstakademi och Institute of Contemporary Art. Sedan 1996 har han medverkat i utstÀllningar i bÄde Ryssland och utomlands och mottagit ett flertal priser och utmÀrkelser.

Aktuell med "Promzona" pĂ„ Uppsala konstmuseum 12 februari–8 maj. I utstĂ€llningen ingĂ„r mĂ„lningar, filmer, foton och bevarade föremĂ„l som alla skildrar den kemiska industrin i Dzerzhinsk.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!