Konststölder – trista men ganska ovanliga

Att offentlig konst utsätts för skadegörelse eller stjäls är relativt ovanligt. Men det händer ibland och det är lika tråkigt varje gång, säger Luciano Escanilla, konservator med Uppsala kommun som uppdragsgivare.

Luciano Escanilla är konservator och ser till att Uppsalas offentliga konstverk tas om hand på bästa sätt.

Luciano Escanilla är konservator och ser till att Uppsalas offentliga konstverk tas om hand på bästa sätt.

Foto: Svetlana P Jansson

Konst2021-09-22 07:44

Lördag 4 september upptäcktes att ett av konstverken i utställningen "Horisont Hospitalet" i Ulleråker saknades. Någon hade skruvat ned Eric Magassas verk "Jag längtar ömhet" från en lyktstolpe.

Eric Magassas verk "Jag längtar ömhet" stals från utställningen "Horisont Hospitalet" i början på september.
Eric Magassas verk "Jag längtar ömhet" stals från utställningen "Horisont Hospitalet" i början på september.

– Den satt ganska högt upp, så den som lyckades ta ned skylten måste ha stått på något, säger Johanna Uddén på Konstfrämjandet som låg bakom utställningen.

Hon uppskattar värdet på verket till mellan 17 000 och 20 000 kronor. Samtidigt påpekar Johanna Uddén att det egentligen inte finns någon marknad för den typen konst. Det går helt enkelt inte att sälja verket.

– Att ett konstverk stjäls har jag inte varit med om tidigare. Däremot minns jag att konstnären Bella Rune fick en installation i Stadsskogen vandaliserad för några år sedan, säger Johanna Uddén.

Stölden i Ulleråker polisanmäldes, men utredningen lades ned innan den ens hann inledas. Det fanns inga spår att jobba med för polisen.

Åsa Maria Bengtssons "Hemligheter" i form av ett ekollon i brons stals från sin plats i Rosendal.
Åsa Maria Bengtssons "Hemligheter" i form av ett ekollon i brons stals från sin plats i Rosendal.

I samma veva upptäcktes ytterligare en konststöld i Rosendal. Den här gången var det konstverket "Hemligheter" av Åsa Maria Bengtsson som försvann spårlöst. Det är ett offentligt konstverk inköpt av Uppsala kommun. "Hemligheter" är utformat som ett stort ekollon och stod på en låg stenmur intill en bänk.

– Mycket trist förstås. Jag misstänker att tjuven eller tjuvarna varit ute efter brons. Troligen har verket smälts ned, säger Åsa Maria Bengtsson.

Den eller de som lyckades få med sig konstverket har bänt och brutit loss det från infästningen i muren.

– Nästa gång ska vi göra det svårare för tjuvarna, men hur tänker jag inte berätta, säger Åsa Maria Bengtsson.

Hanna Belings lilla hyenaunge i brons stals sommaren 2020. Nu har ett nytt exemplar monterats på en annan och säkrare plats på Domarringens skolgård.
Hanna Belings lilla hyenaunge i brons stals sommaren 2020. Nu har ett nytt exemplar monterats på en annan och säkrare plats på Domarringens skolgård.

I juni 2020 stals ena halvan av den tvådelade bronsskulpturen "Hyena och Dvärggalago“ från Domarringens skolgård i Svartbäcken. Hyeanaungen var monterad på en träbänk och visade sig vara lätt att stjäla. Någon eller några hade helt sonika sågat av bänkens sittbrädor och tagit med sig konstverket. Värdet uppskattas till 95 000 kronor.

Uppsalakonstnären Hanna Beling har råkat ut för en del stölder och skadegörelse genom åren. Men ett offentligt verk som klarat sig är minnesmärket över Fadime Sahindal i centrala Uppsala.
Uppsalakonstnären Hanna Beling har råkat ut för en del stölder och skadegörelse genom åren. Men ett offentligt verk som klarat sig är minnesmärket över Fadime Sahindal i centrala Uppsala.

– Om tjuven ville ha verket för sig själv eller om det var metallen som var målet vet jag förstås inte. Som tur var behåller jag mina gjutformar, och sedan i början på 2021 finns ett nytt exemplar på skolgården. Nu är det monterat på ett säkrare sätt, säger Hanna Beling.

Hon har råkat ut för flera fall av stöld och skadegörelse genom åren. Nyligen bröt eller sågade någon loss svansen på hennes bronsskulptur "Salongshund" i Stadsskogen. Även där kom en gammal gjutform till användning. En ny svans ska svetsas fast på hunden inom kort.

Några fler stölder av offentlig konst på senare år i Uppsala kan konservatorn Luciano Escanilla inte påminna sig på rak arm. 

– Däremot sker det skadegörelse då och då. Ibland handlar det om oavsiktliga händelser, som när snöröjningen råkar skada ett konstverk. Men visst sker det mycket avsiktlig skadegörelse också, framförallt klotter, säger han.

Potentiellt kontroversiella konstverk, som Erik Krikortz "Väggmålning, Berlin" på markvärmecentralen i Carolinabacken, eller Hanna Belings minnesmärke över Fadime Sahindal i korsningen Bangårdsgatan-Östra Ågatan har i stor sett fått vara i fred.

– Lite klotter på Krikortz verk har jag tvingats ta bort, men Fadime-trädet har ingen försökt skada. Det är bara stearin från ljus och marschaller som ibland behöver avlägsnas, säger Luciano Escanilla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!