Fick barn med sin vårdare – konstverket invigt på universitetet

Videoverket "Rekonstruktion – Psyket" är invigt i Biomedicinskt centrum i Uppsala. I en nybyggd glaskub kan läkarstudenter och allmänhet krypa in och se filmen gjord av konstnären Anna Odell. 
– Det är så mycket dubbelmoral och dolda agendor, det provocerar mig väldigt mycket, säger hon om samhället som hon undersöker i sitt arbete.

Anna Odells verk "Rekonstruktion – Psyket" invigdes på Biomedicinskt  centrum Uppsala universitet den 6 maj.

Anna Odells verk "Rekonstruktion – Psyket" invigdes på Biomedicinskt centrum Uppsala universitet den 6 maj.

Foto: Maria Larsdotter

Konst2025-05-08 05:00
  • Konstnären Anna Odells videoverk "Rekonstruktion – Psyket" har invigts på Biomedicinskt centrum i Uppsala. Verket baseras på hennes egna erfarenheter från 1990-talet då hon var tvångsinlagd inom psykiatrin och inledde en relation med sin vårdare.
  • Verket visas i en glaskub och är tillgängligt för allmänheten. Det är tänkt att representera den psykiska delen av det mänskliga och konfrontera läkare och vårdpersonal med denna typ av situationer.
  • Odell hoppas att verket ska utmana dubbelmoral och dolda agendor i samhället. Hon vill förstå hur människor fungerar med varandra och ifrågasätter hur vi ofta döljer verkligheten bakom fina ord.

– Knappen man ska trycka på för att videoverket ska börja från början fungerar inte just i dag, det är fortfarande lite som måste justeras, säger Pontus Aspenström, föreståndare för Biomedicinskt centrum, BMC och den omkring 40 personer stora publiken skrattar.

Verket, filmen "Rekonstruktion – Psyket", handlar om konstnären Anna Odells egna erfarenheter under 1990-talet då hon var tvångsinlagd inom psykiatrin. Under den perioden inledde hon och hennes vårdare en relation, Odell blev gravid. Det skulle visa sig att journalskrivningen om Anna Odell upphörde, helt eller delvis när relationen med vårdaren blev känd. I sitt konstnärsarbete ville hon ta reda på hur personalen tänkte och förhöll sig bland annat till relationen med vårdaren. Den gick emot vårdens regelverk, men Anna såg den som en räddning, något hon tidigare berättat om i UNT

– Jag tror att jag lätt hade blivit kvar där (på psyket, reds anmärkning). Jag behövde någonting väldigt omvälvande och något som var viktigare än jag själv, säger Anna Odell, vars son i dag är 28 år.

Anna Odell var på plats när hennes videoverk "Rekonstruktion – Psyket" invigdes på Biomedicinskt centrum.
Anna Odell var på plats när hennes videoverk "Rekonstruktion – Psyket" invigdes på Biomedicinskt centrum.
Anna Odell arbetar med ett nytt verk där utforskar hon föräldrars makt.
– Vi har en total makt över våra barn när de är pyttesmå.Vi kan forma våra barn på väldigt många sätt, det är intressant att titta på, säger hon.
Anna Odell arbetar med ett nytt verk där utforskar hon föräldrars makt. – Vi har en total makt över våra barn när de är pyttesmå.Vi kan forma våra barn på väldigt många sätt, det är intressant att titta på, säger hon.

Verket skapade hon under sin tid som "artist in residence" på Centrum för Medicinsk Humaniora (CMH) på Uppsala universitet. Där inledde hon researchen till sitt tvåkanaliga videoverk.

– Det är så mycket dubbelmoral och dolda agendor i samhället. Det provocerar mig väldigt mycket samtidigt som jag vill förstå hur vi människor funkar med varandra. Vi vecklar in saker i så fina ord, men verkligheten är en annan, det tycker jag är läskigt, säger hon.

Fr v Marcus Rancken, strategisk fastighetsutvecklare, Akademiska Hus som är medfinansiär till att videoverket placeras i BMC, Ylva Söderfeldt, föreståndare för Centrum för medicinsk humaniora och Pontus Aspenström, föreståndare för BMC.
Fr v Marcus Rancken, strategisk fastighetsutvecklare, Akademiska Hus som är medfinansiär till att videoverket placeras i BMC, Ylva Söderfeldt, föreståndare för Centrum för medicinsk humaniora och Pontus Aspenström, föreståndare för BMC.
Anna Odells verk visas i en nybyggd glaskub, en mötespodd. Den är uppställd i korridoren på entréplan där den kan nås även av allmänheten.
Anna Odells verk visas i en nybyggd glaskub, en mötespodd. Den är uppställd i korridoren på entréplan där den kan nås även av allmänheten.

Processen kring hur videoverket skulle presenteras har varit lång, enligt Pontus Aspenström. Det visas på två skärmar inbyggda i en stor glasbur med invändiga filtväggar för ljudets skull. Mötespodden är byggd på hjul och kan flyttas runt. Den är placerad på entréplan där den även är tillgänglig för allmänheten.

– Konstverket får representera den psykiska delen av det mänskliga. Det är viktigt för läkare och vårdpersonal generellt att konfronteras med den här typen av situationer för att göra ett bra arbete, säger Aspenström.

Henrik Orrje direktör för Statens konstråd som köpt in verket, menar att verket är särskilt viktigt för unga läkarstudenter.

– Konsten gör att vi kan vidga vår förståelsehorisont, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!