I fjol hade arrangörerna ett 30-tal ljusverk att vÀlja bland, i Är Àr antalet mer Àn dubbelt sÄ stort. BÄde svenska och internationella ljusdesigners har anmÀlt intresse, flera av dem har deltagit tidigare.
â Teoretiskt borde det stora urvalet innebĂ€ra bĂ€ttre förutsĂ€ttningar för Ă€nnu högre kvalitet pĂ„ festivalen, sĂ€ger Jonas Ekebacke, enhetschef publika evenemang pĂ„ Destination Uppsala.
Nu vÀntar det grannlaga arbetet med att vÀlja ut det dussintal verk som fÄr plats pÄ festivalen. Urvalet görs av medarbetare pÄ Destination Uppsala, Uppsala Citysamverkan, kulturförvaltningen och teknisk expertis.
â Det handlar om att dels bedöma kvaliteten och fĂ„ till en bra mix, dels jĂ€mka samman önskemĂ„l frĂ„n konstnĂ€rer och ljusdesigners med vad som Ă€r möjligt att genomföra utifrĂ„n logistik och budget, sĂ€ger Jonas Ekebacke.
Ăr det inte lĂ€ge att bygga ut festivalen med fler verk?
â Publiken skulle sĂ€kert vilja ha Ă€nnu fler installationer och verk, men vi mĂ„ste hĂ„lla oss till budgeten. Förhoppningsvis vill fler företag vara med och finansiera framöver, sĂ„ möjligen kan vi vĂ€xa inför 2024 Ă„rs festival.
"Allt ljus pÄ Uppsala" berÀknas locka fler Àn 90 000 besökare varje Är. Siffran bygger pÄ uppskattningar utifrÄn enkÀtsvar, dÀr det ocksÄ framgÄr att 85 procent av besökarna bor i Uppsala kommun.
Ă rets festival pĂ„gĂ„r 10â26 november.