Peter Johnsson har precis kommit hem från Skåne där han hållit en kurs i svärdstillverkning. Kursdeltagarna kom resande från Australien, USA, Österrike och Tyskland för att lära sig hantverket.
– Det finns ett stort intresse för fantasy som har blomstrat under många år inom litteratur, film och tv-serier. I den tid vi lever sker förändringar oerhört snabbt, därför finns det en längtan efter en långsam kultur och där passar svärdstillverkning in, säger Peter Johnsson.
Som UNT-reporter trodde jag att intervjun skulle handla om just det, hans arbete som smed, i stället kom den att handla om existentiella frågor kopplade till svärd som föremål. Peter Johnsson tror att behovet av drömmar, myter och sägner är stort för att vi ska kunna relatera till oss själva. Han menar att svärdet spelar en huvudroll i många berättelser eftersom det är ett antropomorfiskt föremål, det vill säga att vi applicerar mänskliga känslor och beteenden på svärdet.
– Om du ska beskriva ett svärds goda egenskaper talar vi om dess skärpa, flexibilitet och smidighet, det är egenskaper som vi också framhåller som goda hos en person. Svärdet är en spegel som visar vilka vi är, säger han.
Berättandet är en viktig del av hantverket för honom. Han menar att svärdets förmåga att förmedla betydelser och värderingar är lika viktigt som dess funktion som vapen.
När han ska börja arbetet med ett nytt svärd reser han runt och undersöker svärd bland annat på olika museer. Han tittar efter flera saker som hur eggen är slipad, hur balansen känns när han håller det i handen, han mäter och ritar av det.
– Jag tittar också efter vilka spår som finns av mästaren som tillverkat föremålet, om jag kan se spår av tanken i utformningen, det finns alltid en tanke bortom själva funktionen, säger Peter Johnsson.
Ett svärd är ett vapen, det är menat att blodas ner, hur förhåller du dig till det?
– Att svärdet oundvikligen är problematiskt gör det till ett så viktigt kulturföremål. Det används som en symbol för rättvisa och frihet men också för rätten att härska. På ett sätt är det ett ohyggligt föremål. Men där finns också en strävan av ordning och efter skönhet. Svärdet är gjort för att kunna kämpa för våra ideal, för att försvara oss. Samtidigt när vi strävar efter dessa saker begår vi de värsta illdåden.
Känner du ibland att du borde sluta tillverka vapen?
– Ja, jag tar inte lätt på den frågan, det gör jag inte. Samtidigt säljer jag inte till någon som kommer att använda det som ett vapen. Svärdet är inte ett realistiskt vapen i dag, det är opraktiskt i vår moderna värld. I våld i hemmet till exempel används köksredskap och andra tillhyggen, på stan använder man järnrör eller skjutvapen.
Peter Johnsson fyller snart 60 år men barndomens självklara kreativa atmosfär med en pappa som var skulptör och en mamma som var musikforskare, betyder fortfarande mycket. Hans föräldrar var fascinerade av myter och sägner.
– För att jag skulle gå med på bärplockning i Stadsskogen när jag var barn, fick jag som uppgift att ge mig ut och leta efter "det gyllene skinnet" eller hjälpa Odysseus fly Polyfemos grotta, då var jag fem sex år. Jag tyckte också om att gå på museer för att se alla gamla vikingaföremål.
Nu är ett av hans svärd inköpt till Metropolitan Museum of Art, "The Met", i New York. En deltagare på en kurs Peter Johnsson höll i New York har ett galleri på Manhattan. Han undrade om Peter inte villa ha en soloutställning i hans galleri. Tre år senare, efter att han tillverkat åtta svärd och tre dolkar, var det dags för vernissage i februari 2020. The Met frågade efter en specialvisning och ville införliva Athenasvärdet i den permanenta samlingen. Efter att först ha passerat genom ett par privatsamlingar har det till slut fått ett hem på The Met, som museets enda samtida svärd.
– Att mitt svärd finns på ett av världens mest betydelsefulla konstmuseer är förstås mycket hedrande för mig personligen, men det är också ett erkännande att svärdssmide i dag kan betraktas som ett kvalificerat konsthantverk med konstnärliga värden.
Det har även höjt värdet på hans svärd på konstmarknaden. För att införskaffa ett svärd designat och tillverkat av Peter Johnsson får en vara beredd på att betala från 250 000 kronor och uppåt.