"Ingrid Lundh Rundqvist kom hem från första kurstillfället och fullkomligt strålade fastän hon hade skurit sig på glaset så blodet droppade."
Det stod att läsa om glaskonstnären Ingrid Lundh Rundqvist (1937–2024) i ett porträtt i UNT från år 2017. Hon berättade om sin första kontakt med tekniken glasfusning. Nu ställs hennes verk ut retrospektivt på Galleri Upsala 29/3–3/4.
Hon utbildade sig i tekniken i Tyskland, Nederländerna och Spanien och gick i lära hos Augusta Pfann, en holländsk glaskonstnär. Lundh Rundqvist använde sig av dramatiska färger i sin glaskonst. De starka färgerna kom sig av tekniken där glas smälts samman med metalloxider och tunna blad av metall, folier, under mycket höga temperaturer.
"Det viktiga är vad som händer i mig själv", sade Ingrid Lundh Rundqvist i intervjun.
När hennes händer åldrades blev arbetet med glaskonst för tungt, hon övergick till macrofotografi. De extrema närbilder hon tog av små objekt efterbehandlade hon i datorn till egna versioner av fotografik.
5–10 april, en vecka före påsk, byts glasverken ut mot höns, kokonger och gula pumpor när Uppsalakeramikern Pia Ulfendahl ställer ut.
Hennes allra första keramikhöna gjord 1981, var en uppgift från hennes mångårige mentor Ragnar Eriksson, drejarmästare på Uppsala Ekeby. Hon kallar den "moderhönan".
– Det är något varmt och omhuldande med höns. Det blir något moderligt över dem, många kvinnor har fastnat för dem genom åren. Men de har inget med påsken att göra överhuvudtaget, säger Pia Ulfendahl.