Strax rutschar vi in i ett nytt filmÄr! VÀrlden Àr en rövarkula och det mörknar mot natt, men vid horisonten glimrar ett hav av möjligheter. Man kan unna sig en stund i en dyr biostol, eller bli pÄlurad Ànnu fler strömningsprenumerationer och lÄta dem rulla pÄ i evinnerlig tid. Eftersom jag Àr van att Är efter Är grÀva nya gravar pÄ nyÄrslöftenas kyrkogÄrd, har jag inför kommande helg samlat film- och tv-praliner som inte uppmuntrar floskler om positiv utveckling, utan affirmerar den Àdla konsten att bli brÀckt av sina motgÄngar.
Som i det verklighetsbaserade polska dramat "Corpus Christi" (finns pÄ SF Anytime), om den unga Daniel som muckar frÄn ett ungdomsfÀngelse. I brist pÄ andra karriÀrmöjligheter utger han sig för att vara katolsk prÀst och börjar tjÀnstgöra i en församling pÄ landsbygden. Att det kommer att gÄ Ät skogen för "fader Tomasz" Àr ofrÄnkomligt. Men i takt med uteblivna pekpinnar ger filmen överraskande insikter.
För i slutÀndan blir vÀrlden mycket roligare och mÀnskligare av att nÄgon bara kör rakt in i kaklet. Som i den Ätta Är gamla dokumentÀren "Trevligt folk" (ocksÄ SF Anytime) dÀr ett somaliskt bandylag frÄn BorlÀnge med spelare som aldrig stÄtt pÄ ett par skridskor anmÀler sig till VM. En makalös studie i att möta nederlag.
Nederlagen smakar nĂ„got sĂ€rskilt nĂ€r man har Ă„tervĂ€nt till ett dysfunktionellt barndomshem. Det gör den 40-Ă„riga Sam i en av decenniets mest lyckade HBO-serier "Somebody somewhere". Hon flyttar till hemorten Manhattan (i Kansas) för att ta hand om sin sjuka syster som efter en kort tid gĂ„r bort. Förutom den bĂ„ngstyriga sorgen vĂ€ntar eoner av smĂ„stadstid, en bondgĂ„rd som mĂ„ste skötas och en alkoholiserad mamma â för att inte tala om Sams hittills tvĂ„ sĂ€songer lĂ„nga lĂ€ngtan efter kĂ€rlek och mening.
Vill man komma hem till en lite mörkare och mer dramatisk familj kan man Ă„tervĂ€nda till John Cassavetes klassiker "KĂ€rleksströmmar" som fyller 40 Ă„r 2024, och som nĂ„gon strömningstjĂ€nst förhoppningsvis ser till att plocka in i sin repertoar. Fenomenala Gena Rowlands spelar den vĂ€lbestĂ€llda Sarah som lĂ€mnar sitt krĂ€vande familjeliv och flyttar hem till sin bror â en sjĂ€lvdestruktiv författare med enbart flyktiga förhĂ„llanden. Det gĂ„r inte en dag utan psykoser, fylleslag, kriser och nyinflyttade djur, som Sarah impulsköper för att muntra upp sin bror.
Sarahs sÀtt att hantera livets utmaningar genom att trÀda rakt in i sitt ostyriga psyke pÄminner om huvudkaraktÀren i en av Ärets mest Ängestfyllda filmer, Ari Asters "Beau is afraid". NÀr Beaus vÀrsta rÀdslor och trauman infrias under den tre timmar lÄnga odyssén, utan minsta spÄr av katharsis eller lyckligt slut, landar man i en övertygande insikt: det Àr meningslöst att försöka fly frÄn sin Ängest.
Den saken bekrÀftas av familjen i "Leave the world behind" som nyligen landade pÄ Netflix. Familjen Sandford skjuter upp sina bekymmer och unnar sig en lugn semester vid havet för att fÄ en nystart pÄ tillvaron, men mycket snart förvandlas idyllen till en dystopisk samtidsmardröm.
Att 2024 undgÄr ett sorgligt manus Àr lika sannolikt som att Svenska Filminstitutet hittar en visionÀr, vettig och filmkunnig vd till den lediga posten. Men sanningen ruvar sÀllan bland solskenshistorier och framgÄngssagor. SÄ ta dig i kragen och vÄga göra riktigt dÄligt ifrÄn dig. Det Àr sÄ bra berÀttelser blir till.