Kulturen tröstar nÀr kriget rasar

NÀr vÀrlden skakar söker vi trygghet i konsten. Samtidigt Àr kulturen ofta ett av krigets offer.

Guernica Àr ett av Picassos mest kÀnda verk. Det har ocksÄ kommit att bli en av vÀrldens mest berömda antikrigsmÄlningar.

Guernica Àr ett av Picassos mest kÀnda verk. Det har ocksÄ kommit att bli en av vÀrldens mest berömda antikrigsmÄlningar.

Foto: Francisco Seco

Krönika2022-03-10 20:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

År 1937 mĂ„lade Pablo Picasso ”Guernica”. Han mĂ„lade den som en reaktion mot nazityska bombningar av den baskiska staden Guernica under det spanska inbördeskriget. Bombningar som bestĂ€llts av de fascistiska nationalisterna. Konstverket skildrar pĂ„ ett obehagligt sĂ€tt krigets lidande och grymhet. Förutom att Guernica Ă€r ett av Picassos mest kĂ€nda verk har det kommit att bli en av vĂ€rldens mest berömda antikrigsmĂ„lningar.

Konsten har en förmĂ„ga att förbereda oss för eller hjĂ€lpa oss att bearbeta trauman. NĂ€r vĂ€rlden svajar och skakar söker vi oss dĂ€rför ofta till kulturen. ”Det Ă€r kommunikationens absolut vackraste innebörd – att nĂ„gon, nĂ„gonstans kĂ€nner igen sig.” sa den kinesiska konceptkonstnĂ€ren Ai Weiwei 2017 angĂ„ende sin film ”Human Flow”. En film som handlade om den globala migrationskrisen och tog avstamp i det faktum att 65 miljoner mĂ€nniskor dĂ„ hade flytt sina hem pĂ„ grund av krig, svĂ€lt eller miljökatastrofer.

Förutom krig Ă€r fattigdom, utsatthet och trasiga relationer Ă„terkommande teman inom litteratur, konst, film och teater. Och barn bearbetar dessa svĂ„righeter pĂ„ sitt eget sĂ€tt. UNT:s barnbokskrönikör Matilda Nilsson skrev i lördags om barnböcker som pĂ„ ett pedagogiskt sĂ€tt behandlar frĂ„gor om krig, frĂ„n Alfons Åberg för de minsta till Anne Franks dagbok för de lite Ă€ldre. 

HÀr hemma kanske vi nu behöver konsten för att söka tröst och finna förklaring. Men ukrainarna behöver det förstÄs Ànnu mer. Ryssland har lovat omvÀrlden att kulturen inte ska vara en mÄltavla i det pÄgÄende kriget. Haagkonventionen har ocksÄ en klausul frÄn 1954 om skydd av kulturegendom i hÀndelse av vÀpnade konflikter. Men historien visar att detta sÀllan följs. Och tvÀrtom vad Ryssland sagt finns det de som Àr övertygade om att Ukrainas kulturarv Àr ett av mÄlen för invasionen.

Man kan förstÄs fundera över varför vi alls ska tÀnka pÄ kultur nÀr mÀnniskoliv spills. Men bilderna pÄ museipersonal som kÀmpar för att rÀdda konstföremÄl pÄ ukrainska museer Àr hjÀrtskÀrande. Tanken pÄ att konst och kulturarv kan förstöras vÀcker bÄde ilska och sorg.

Vi fĂ„r aldrig ta konsten för given. Utan hot om dess försvinnande tĂ€nker vi att den alltid kommer finnas, att vi kan ta del av den nĂ€r vi vill. NĂ€r vi nu pĂ„minns om kulturens betydelse för förklaring och identifikation, fĂ„r vi se till att ta del av den pĂ„ alla de sĂ€tt vi kan – just för att vi kan.