Trivselfika med kulturgiganter

Samtalsrum.  Har cafékulturen i Wien pÄverkat landets konst och kultur?

Samtalsrum. Har cafékulturen i Wien pÄverkat landets konst och kultur?

Foto: Ronald Zak

Krönika2017-03-31 22:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Förra veckan skrev jag att kultursidorna ska vara en plattform för det sansade samtalet. Nyfikenhet och öppna frĂ„gestĂ€llningar kan leda oss vidare i ett allt mer polariserat samhĂ€llsklimat. Som av en hĂ€ndelse hade jag i veckan en lĂ€supplevelse som pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt visade sig illustrera just en sĂ„dan hĂ„llning, nĂ€mligen intervjuboken ”Hopplöst, men inte allvarligt”, som kommer ut i dagarna.

Jag förestĂ€ller mig hur det kan ha lĂ„tit nĂ€r poeten och översĂ€ttaren Cecilia Hansson föreslog förlaget sin nya bok: ”Jag vill samtala med intellektuella och avantgardistiska konstnĂ€rer frĂ„n Österrike, Ungern och RumĂ€nien.” Hehe. Intervjuböcker Ă€r ingen lĂ€tt genre att fĂ„ förlag att nappa pĂ„. SvĂ„rsĂ„ld ute i bokhandeln. Helst ska de i sĂ„ fall vara skrivna av nĂ„gon kĂ€ndis. Som Stina Dabrowski. Eller Mark Levengood. Eller ha ett populĂ€rt och publikfriande Ă€mne, till exempel sex och samlevnad, kost och kolhydrater, skamliga hemligheter eller möjligen rock’n roll.

En grupp centraleuropeiska intellektuella konstutövare med efternamn som ”KarafiĂĄth”, ”Krasznahorkai” eller ”CĂąrbunariu”, vilka Ă€r mer eller mindre okĂ€nda i Sverige (Ă€ven bland vĂ€lvilligt intresserade kulturutövare och kritiker) Ă€r, som ni anar, inte ett sĂ„dant publikfriande Ă€mne. TvĂ€rtom.

Kanske Àr det ingen slump att just stiftelsen Natur & Kultur, med andra vinstkrav Àn övriga stora förlag, som tagit sig an detta projekt. Och det har landat vÀl.

Cecilia Hansson har Ästadkommit rena trivselboken för den som Àr det minsta intresserad av sin europeiska omvÀrld, sin samtid eller, för den delen, meningen med livet.

Det Àr oavbrutet stimulerande att följa hennes möten med den ena efter den andra centraleuropeiska intellektuella giganten / grÀnslösa konstikonen / lovande yngre förmÄgan. Faktum Àr att det litegrann kÀnns som att fÄ sitta och fika i sÀllskap av en rad otroligt intressanta personer. Cecilia Hansson bjuder pÄ spirituella samtal med en i bÀsta bemÀrkelse intellektuell grÀdda.

Det dÀr med fikakÀnslan Àr nog ingen slump. PÄ ett stÀlle resoneras det just om cafékulturen i Wien, och dess betydelse för konst och kultur. Cecilia Hansson sjÀlv tar liten plats i texten, men skjuter in de rÀtta frÄgorna och har helt uppenbarligen en talang att lyssna, tolka och ordna det material hon fÄr, sÄ att det blir substantiellt och, i sina bÀsta stunder, riktigt djupsinnigt.

Vilka frĂ„gor Ă€r det som stĂ€lls? En del Ă€r enkla, nĂ€stan schablonartade. ”Hur kom det sig att du blev författare?” frĂ„gar hon den österrikiske dramatikern och nationalklenoden Peter Turrini (född 1944).

Han svarar att det berodde pĂ„ kĂ€nslan av att inte höra till, dĂ„ hans italienska far stack ut i den österrikiska hembyn och ”sĂ„g ut som en budbĂ€rare frĂ„n maffian, ganska liten, helt svart och lite oljig. PĂ„ söndagarna hade han vita lackskor.”

NĂ€r hon pratar med författaren LĂĄszlo Krasznahorkai (född 1954) om ingenmanslandet i östra Ungern dĂ€r han vĂ€xte upp, dĂ€r ”livet pĂ„gĂ„r utanför tiden” och inget förĂ€ndras, undrar hon om det Ă€r en inspirationskĂ€lla för honom. ”Inspiration?” replikerar han. ”Nej. Det Ă€r en anledning att begĂ„ sjĂ€lvmord.”

”Hopplöst men inte allvarligt” bjuder pĂ„ flera skratt under lĂ€sningen, precis som vid ett vanligt cafĂ©samtal. PĂ„fallande mĂ„nga av Hanssons interlokutörer har humor, och en stor portion sjĂ€lvironi.

Starkast intryck gör Ă€ndĂ„ intervjuerna med vĂ€letablerade namn – förutom nĂ€mnda Turrini till exempel PĂ©ter EsterhĂĄzy, Hertha MĂŒller, den grĂ€nslösa performancekonstnĂ€ren Hermann Nitsch och Sverige-aktuella Marina Abramovic.

Samtalet fortsÀtter. Det kommer ocksÄ att mÀrkas pÄ dessa sidor.