UNT recenserar runt 130 konserter och scenföreställningar varje år. Vissa är unika, andra del av en turné och några har en längre spelperiod efter premiären. Oavsett så kommer recensionen ut på webben så snart vi kan och i pappret någon dag senare.
UNT har under veckan tagit emot flera upprörda mejl om att vi kommer recensera OD:s Caprice efter premiären och inte vänta till måndagen.
Att UNT skulle göra undantag för just OD är svårt att förstå. Vi är en tidning som jobbar med nyheter och kritik och vårt uppdrag är gentemot läsarna, vi är inte någons pr-avdelning. OD:s publik går ofta själv ut i sociala kanaler och avslöjar den hemliga gästen. Inget konstigt med det, man vill dela sin upplevelse.
Likaväl som vi beslutar vad vi ska recensera, bestämmer vi vem som ska göra det och när och hur vi publicerar. Annat är det när vi får förhandsinformation mot så kallat embargo – till exempel vid vinnare av ett pris – för att kunna skriva om det i väntan på att något blir offentligt. Däremot, så fort OD släpper ut publiken efter första Caprice-föreställningen är informationen om den hemliga gästen offentlig.
Denna helg kommer vi också att recensera "Ett drömspel" på Uppsala stadsteater. Där kommer recensenten troligen att redogöra för skådespelarinsatser, scenografi och nyckelscener. Enligt mejlskrivarnas logik borde vi alltså vänta med vår recension till den 25 januari av hänsyn till dem som köpt biljetter till den 24:e. Jag tror inte det skulle uppskattas av våra läsare.
Vi publicerar alltså vår recension på unt.se på lördag kväll och i söndagens papperstidning. Vi förvarnar dock våra läsare så att de undviker att läsa vidare, om de inte vill få hemligheten avslöjad. Det står var och en fritt att inte ta del av kultursidorna förrän på måndag, långt efter att OD:s sång klingat ut.