Var Àr konsten som rÀddar Europa?

För 30 Ă„r sedan gjorde ett blomstrande ­kultur- och idĂ©liv Europa moget att riva Berlinmuren, skriver Bengt Lindroth. I dag krisar Europa – men var Ă€r konsten? Vem Ă€gnar sig Ă„t att försöka överbrygga klyftorna?

Foto: Staffan Claesson

Krönika2019-03-25 15:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

År 1989 föll Berlinmuren. Det har ofta sagts att det skedde sĂ„ ovĂ€ntat. Och sant Ă€r att historien bakom beslutet i Östberlin att öppna muren pĂ„ kvĂ€llen den 9 november bĂ€st liknas vid en farsartad slump. Det handlade om ett missförstĂ„nd som regimen inte hade kraft nog att rĂ€tta till. Snabbt ramlade sen de kommuniststyrda öststaterna som dominobrickor, Tyskland Ă„terförenades och Sovjetunionen upplöstes. Kalla kriget tog slut.

Just nu försöker jag sĂ€tta mig in i den vĂ€ldiga litteratur som vuxit fram om 1989 och dess följder. Jag var ju med och kommenterade politik pĂ„ Expressen dĂ„ det begav sig, jag hade tidigare fĂ€rdats en del som reporter i Östeuropa och som tonĂ„ring tillbringat nĂ„gra betydelsefulla veckor av mitt liv i Berlin 1960, innan muren restes och man Ă€nnu rörde sig fritt över sektorsgrĂ€nserna. För mig har Europa i sin mĂ„ngfald sen dess alltid upplevts som ett och odelbart.

NÄgra observationer kÀnns högaktuella krisÄret 2019.

Den första gĂ€ller det sĂ„ bedrĂ€gliga minnet. NĂ€r jag tar del av allt jag och andra berĂ€ttade om i svenska medier under 1970- och 80-talen övervĂ€ldigas jag av hur intellektuellt och konstnĂ€rligt livligt Östeuropa var trots sina diktaturer. Polsk och tjeckisk film och poesi och filosofi, östtysk och ungersk litteratur och protestsĂ„ng, baltiska författarskap, Alexandr Solzjenitsyn, Andrej Sacharov och filmaren Andrej Tarkovskij i Ryssland, musik med annorlunda tonfall frĂ„n Arvo PĂ€rt och Henryk GĂłrecki, allt detta och mer dĂ€rtill vann stor publik och berömmelse i vĂ€st.

I vĂ„r egen tv gjorde programledaren Jacob Dahlin en sovjetartist som Alla Pugatjova till nĂ€ra nog svensk popstjĂ€rna. NĂ€r först Jan Hammarlund och sen Arja Saijonmaa pĂ„stod att ”Jag vill leva i Europa” menade de nog vad de sjöng.

Jag konstaterar att jag mer eller mindre förtrĂ€ngt detta. Bilden av ett monolitiskt, grĂ„tt och ointressant Östeuropa under kalla kriget som frigjordes först efter Berlinmurens fall, nĂ€r folken dĂ€r Ă€ntligen kunde ta till sig av den demokratiska vĂ€stvĂ€rldens alla vĂ€lsignelser, Ă€r inte rĂ€ttvis. Men som schablon Ă€r den numera i stort sett allenarĂ„dande.

Den andra observationen följer ur den första. Mycket av skapandet i öst föddes ur motstÄndet mot det kommunistiska förtrycket, ur behovet av att inreda egna kulturella, mÀnskliga och intellektuella rum nÄgorlunda ifred för regimen.

Dramatikern VĂĄclav Havel blev det fria Tjeckoslovakiens första president. Han tillhörde grundarna av dissidentrörelsen Charta 77 och Ă„ret efter, alltsĂ„ 1978, gav han ut skriften ”De maktlösas makt” som bidrog till att han fick en fĂ€ngelsedom pĂ„ flera Ă„r. NĂ€r man lĂ€ser den i dag Ă€r det uppenbart att kritiken visserligen riktar sig mot den sovjetlydiga makten, men ocksĂ„ att hĂ€r framförs skepsis mot vad Havel uppfattar som en passiviserande teknikutveckling i bĂ„de öst och vĂ€st. Och det var lĂ„ngt före it-revolutionen. Havel resonerar om brister i Ă€ganderĂ€tten och om ”den klassiska parlamentariska demokratin” i banor som i dag kunde kallas vĂ€nsterpopulistiska. PĂ„ samma vis drevs andra oppositionella i öst av idĂ©er och ideal som lika mycket utmanar förhĂ„llandena i dagens vĂ€stvĂ€rld som de provocerade dĂ„tidens kommunistpampar.

Ett exempel Ă€r den landsflyktade författaren Milan Kunderas klassiska essĂ€ frĂ„n 1984 om ”The Tragedy of Central Europe”. Han suckar över den kluvna kontinenten: ”Vilka Ă€r de upphöjda och Ă€dla vĂ€rden som skulle kunna ena Europa? Teknologiska stordĂ„d? Marknaden? Massmedierna? ErsĂ€tts den stora poeten av den stora journalisten? Eller politiken? Vilket slags politik? Höger eller vĂ€nster?”. Vartenda ett av Kunderas frĂ„getecken kvarstĂ„r 30 Ă„r efter Berlinmurens fall och trots att tolv av de dĂ„varande kommunistlĂ€nderna blivit EU-medlemmar.

Den tredje observationen blir en summering. Det mÄ se dystert ut för Europa just nu, men vÀrst Àr att vi saknar vad som mitt i allt östförtryck ÀndÄ fanns Ärtiondena före 1989: ett livaktigt kultur- och idéliv som gav vingar Ät en offentlig dialog över grÀnsbommarna om en mer hoppfull framtid. Den dialogen gjorde Europa moget att riva muren.

Var syns eller hörs i dag de författare, konstnÀrer, artister, filmare, musiker, filosofer och tÀnkare som Àgnar sig Ät att försöka överbrygga Europas vÀxande klyftor? I Sverige? Vad bryr vi i vÀst oss om dem i öst? De eventuella svaren drunknar i det narcissistiska och populistsmittade global-amerikaniserade populÀrmediesvallet. Var det sÄ hÀr vi tÀnkte oss att det skulle bli?

Man borde backa bandet till 1989 och ge Europa en ny chans.