En av Sveriges mest galna och genreöverskridande kulturella hĂ€ndelser â Stockholms internationella seriefestival â fyller 25 Ă„r. I mitt liv har den lĂ€nge haft en sjĂ€lvklar plats och jag kan inte förestĂ€lla mig ett bĂ€ttre tidsfördriv Ă€n att slungas in i ett hav av punkiga folkhögskolefanzines, tjeckiska rotoskopiska animationer, minutiösa liveteckningar och pratstunder med Joakim Pirinen, Nina Hemmingsson och Mats Jonsson som ler mystiskt och lĂ€ngtar efter att Ă„terigen fĂ„ gömma sig bakom sina tecknade alter egon.
Medan nĂ„gra driftiga serieĂ€lskande bibliotekarier varsamt odlat festivalens okommersiella aura i ett kvarts sekel, har det mytomspunna serietecknaryrket som tidigare förknippats med ryggskadade asociala genier födda med tuschpenna i stĂ€llet för pekfinger, blivit allt synligare â inte minst pĂ„ film. Och dĂ„ i rĂ€tt cool förpackning â senast av Daniel Zolghadri i den A24-producerade svarta komedin "Funny pages" och under Ă„ren dessförinnan av Anders Danielsen Lie i den omtalade norska filmen "VĂ€rldens vĂ€rsta mĂ€nniska", av hans kollega Kristine Kujath Thorp i en annan lysande dramakomedi vid namn "Ninjababy" eller av hennes jĂ€mnĂ„riga amerikanska motsvarighet Bel Powley i Marielle Hellers "The diary of a teenage girl".
Trots ett vĂ€xande intresse för grafiska romaner i Sverige och ett brett erkĂ€nnande av tecknade serier som en konstform under de senaste decennierna, har sjĂ€lva utövarna lyst med sin frĂ„nvaro pĂ„ de svenska biodukarna fram till i februari i Ă„r, nĂ€r Andreas Ăhmans film "En dag kommer allt det hĂ€r bli ditt" om den framgĂ„ngsrika serietecknaren Lisa dök upp. Jag undrar ocksĂ„ vad som skulle ske om Martin Kellermans, Bitte Anderssons eller Liv Strömquists geniala rutor fick Ă„teruppstĂ„ i manusformat. Det har nĂ€mligen varit glest med grafiska vuxenromaner pĂ„ filmfronten, till skillnad frĂ„n pĂ„ teatern. MĂ€rkvĂ€rdigt, med tanke pĂ„ hur flitigt skönlitterĂ€ra böcker har filmatiserats â ett tiotal bara under 2022. Vad hindrar vĂ„ra filmregissörer frĂ„n att dyka ned i den vitala svenska serievĂ€rlden med all dess expressiva, banbrytande potential?
I Är fyller Lukas Moodyssons uppfriskande vÀnskapsskildring "Vi Àr bÀst!" som bygger pÄ Coco Moodyssons seriealbum "Aldrig godnatt" hela tio Är. Ett lyckat Àktenskap mellan seriens och filmens universum. De senaste försöken var en lite mindre positivt mottagen skrÀckfilm baserad pÄ Kim W. Anderssons serieroman "Alena" och den sevÀrda SVT-humorserien "Kurs i sjÀlvutplÄning", baserad pÄ Henrik Bromanders alster. Annars nixpix, förutom kort- och barnfilm.
I vÀntan pÄ fler svenska seriefilmatiseringar ÄterstÄr dÄ den superpopulÀra brittiska Netflixsuccén "Heartstopper" som bygger pÄ ett seriealbum av Alice Osman (och som snart ska fÄ en ny sÀsong), samt "Paris 13:e arrondissement" dÀr Adrian Tomines grafiska roman "Summer blonde" har bearbetats av de franska stjÀrnfilmskaparna Jacques Audiard och Céline Sciamma. Plus alla Marvel-rullar!
Och nÀr ni har slitit er frÄn skÀrmserietrÀsket ses vi förstÄs pÄ helgens festival, dÀr ett gediget filmprogram vankas, bland annat med dokumentÀrfilm om den legendariska serietidningen "Love & Rockets" och serieskaparen John Andersson. För att inte tala om en hel Tove Jansson-söndag pÄ biografen. Allt gratis förstÄs. LÀnge leve kulturens icke-kommersiella mötesplatser!