Album: Jessica Pilnäs, Isabella Lundgren, Helena Wahlström

Björn G Stenberg lyssnar in det starka varumärket svensk kvinnlig vokaljazz och gläds speciellt Jessica Pilnäs nya album där hon tolkar Peggy Lee.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2012-09-26 11:21

Om man matar in parametrarna Katalin, Lady & Lufsen, skandinaviska emigranter, Sven-Ingvars, Benny Goodman, Melodifestivalen och läkarexamen i en bättre sökmotor så ger den det kanske oväntade svaret Jessica Pilnäs sjunger Peggy Lee. Så spännande kan det vara!

För att reda ut lite i begreppen. Läkaren Jessica Pilnäs är dotter till Sven-Ingvars pianist, kom trea i Melodifestivalen 1995 och sjunger sånger förknippade med Peggy Lee på sitt nya album, Peggy Lee som egentligen hette Norma Deloris Engström och var barnbarn till norsksvenska emigranter och sjöng ledmotivet till Lady & Lufsen samt turnerade med legendariska Benny Goodmans orkester. Och Jessica Pilnäs framträder på Katalin i morgon kväll.
Puh! Nåja, till det dagsaktuella verket. Jessica Pilnäs är en duktig kompositör och har skrivit låtar till bland andra Laura Pausini och Charlotte Perelli för att inte tala om hennes eget första album Bitter and sweet som kom förra året. Denna gång har hon ändå valt att enbart göra sånger förknippade med legenden Peggy Lee, en artist som är den enda som haft en tio-i-topphit på den amerikanska listan under tre decennier, 40-, 50- och 60-talen.

Så därför blir det denna gång versioner av låtar som There’ll be another spring, Fever, Smile, The folks who live up the hill och Boston beans. Jessica Pilnäs har valt att göra sångerna i sparsmakade och precisa arrangemang. Med oftast bara vibrafon (Mattias Ståhl), trumpet (Karl Olandersson) och bas (Fredrik Jonsson) bakom sig, emellanåt interfolierat av FleshQuartets oortodoxa stråkar, kommer hennes mycket uttrycksfulla röst helt till sin rätt. Pilnäs satsar trots sin stora kapacitet på ett mer subtilt förhållningssätt, där små nyansskillnader och rytmförskjutningar är allt som behövs för att få fram det ibland underliggande dramat i Peggy Lees repertoar. Maken Johan Norberg har också ett finger med i spelet, som producent, arrangör och ljudtekniker.
Resultatet blir helt enkelt lysande, och ännu en triumf för svensk jazz. Det är faktiskt ett tyskt bolag, ACT, just nu ett av Europas ledande bolag i genren som ger ut albumet.
Den blandning av jazz och pop som Peggy Lee stod för finns ju ofta i den svenska vokaljazzen, och Jessica Pilnäs ett strålande exempel på detta.

Det ges ut förvånansvärt många album i Sverige också med kvinnliga vokalister som satsar på jazz. Få når upp till Pilnäs nivå men det finns bubblare en bit under.
Debuterande Isabella Lundgren, blivande präst, har också lyssnat in den amerikanska sångskatten som den förvaltats av Anita O’Day, Patsy Kline och Billie Holiday, och gör en övertygande albumstart med It had to be you, med ett band med bland andra Peter Asplund bakom sig.
En annan debutant är Helena Wahlström som satsar helt på egna kompositioner på Circle of legacy. Det låter fint om än inte märkvärdigt med ett kompetent band bakom och Wahlström har satsat ordentligt på tänkvärda texter. Återväxten känns mer än tryggad på det här området.

[kaja4]
Jessica Pilnäs
Norma Deloris Egstrom –
A tribute to Peggy Lee
(ACT/Naxos)
Bästa låt: This is a very special day

[kaja3]
Isabella Lundgren
It had to be you
(Ladybird) 
Bästa låt: La vie en rose

[kaja3]
Helena Wahlström
Band circle of legacy
(Losen Records/Plugged)
Bästa låt: Circles

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!