Augustpriset har ÄterfÄtt sitt vÀrde

Foto:

Kultur och Nöje2008-11-25 12:14
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
I FRILÄGE. Per Olov Enquist hann knappast lĂ€mna scenen pĂ„ Uppsala Konsert och Kongress och Bokens dag i söndags innan det var dags att Ă„ter bege sig upp pĂ„ en estrad. Den hĂ€r gĂ„ngen i Stockholms konserthus i samband med Augustgalan i mĂ„ndags kvĂ€ll. Även om det var vĂ€ntat, hade skam gĂ„tt pĂ„ torra land ifall Ă„rets Augustpris i den skönlitterĂ€ra klassen inte hade tillfallit Ett annat liv. I romanen fĂ„r lĂ€saren till allt annat möta svar, sĂ„ nĂ€ra det gĂ„r att komma frĂ„gorna om vilka drivkrafter som ligger bakom att nĂ„gon skriver, vari skillnaden bestĂ„r mellan dikt och verklighet och hur högt priset kan vara för ett författarskap. Men Ă€ven vilken personlig tillfredsstĂ€llelse det kan ge för en författare att syssla med de mörka delarna av sitt eget liv.

Det senare förklarade pristagaren i samtalet med programvÀrden Kattis Ahlström efter tillkÀnnagivandet och utdelningen av Auguststatyetten. Att fÀrdas tillbaka till barndomen hade varit en rolig erfarenhet. Men inte heller hade nÀrmandet till de förfÀrliga episoderna och alkoholismen inneburit nÄgra svÄrigheter. "Möjligen var jag mera tvungen att behÀrska min uppsluppenhet", menade han. NÄgon terapi hade det dock inte handlat om. Snarare om den yrkeskunskap han tillÀgnat sig att skriva för sina lÀsare.
Samma förmÄga visade han Àven vid mötet med sin intervjuare, kunde man kanske tillÀgga, om en författare som inte med en min förrÄdde att han genomskÄdade frÄgorna. En annan sida av denna professionalism kom publiken till del vid framtrÀdandet hos Bokens dag. Inte en paus, nÄgon enda stavelse eller endaste betoning hamnade pÄ fel stÀlle. FrÄn PO Enquists sida handlade det om en enmansförestÀllning, som knappast kunde ha varit bÀttre.

Bland möjliga kandidater till priset för Ärets bÀsta skönlitterÀra bok finns det ett par tre stycken romaner som kan tÀvla med Ett annat liv om vilken som Àr Ärets bÀsta bok. Att i det urval som nu gjorts till Augustprisnomineringen vÀlja PO Enquists storverk innebar utan prut, att utmÀrkelsen hamnade hos rÀtt adressat.
Årets Augustprisgala innebar inget undantag frĂ„n regeln att det Ă€r den skönlitterĂ€ra klassen som anses som tyngst.. Den hĂ€r gĂ„ngen var detta dock ingen sjĂ€lvklarhet, om man betĂ€nker att den bok som fick priset i fackboksklassen vĂ€ger hela 6.3 kilo. Svenska FörlĂ€ggareföreningens ordförande Kjell Bohlund konstaterade vid kvĂ€llens inledande intervju med Kattis Ahlström, att böckerna under de 20 Ă„r Augustpriset nu delats ut bara bli tyngre och tjockare. Även om sidantalet, 592, inte Ă€r sĂ€rskilt uppseendevĂ€ckande, Ă€r formatet 42 x 31 cm det desto mera. Att bĂ€ra hem volymen, för vilken fotografen Bengt Wanselius och filmjournalisten Paul Duncan stĂ„r som redaktörer, frĂ„n bokhandeln krĂ€ver starka armar.

Även nĂ€r det gĂ€ller den prisbelönade fackboken, tillkommen pĂ„ initiativ av bokförlaget Max Ström inom ett internationellt samverkansprojekt, fĂ„r valet sĂ€gas vara det bĂ€sta tĂ€nkbara. Regi: Ingmar Bergman berĂ€ttar i det nĂ€rmaste heltĂ€ckande om Ingmar Bergmans verksamhet som filmregissör, teaterman och författare. Hela 1 100 bilder beledsagar skeendet, som skildras med Bergmans egna ord i dagböcker, brev och skrifter sĂ„vĂ€l som i nyskrivna texter av bland andra Birgitta Steene, Erland Josephson och Bengt Wanselius. Vad som Ă„terges Ă€r en stor del av vad som kunde kallas det skapande 1900-talet. Det Ă€r just i den egenskapen Ingmar Bergman kommer lĂ€saren allra nĂ€rmast. Det finns skĂ€l att frĂ„ga sig vart den epok som Bergman representerade hĂ„ller pĂ„ att ta vĂ€gen i dagens glĂ€ttade och förytligade samhĂ€lle. Lite grovt rĂ€knat kan kulturen delas in i tvĂ„ avdelningar. Dels den kultur som försöker fĂ„ tiden att gĂ„ lite fortare, dels den som Ă€r en frĂ„ga om liv eller död. Att de bĂ€gge prisbelönade böckerna tveklöst hör hemma i den senare kategorin, ger Augustpriset en pondus det inte har haft pĂ„ lĂ€nge.