Fantasy är det stora äventyret med den lilla hjälten, som med oväntat mod möter odjur och magiska krafter – allt för att söka sanningen eller en skatt och för att det goda ska besegra det onda. Nu finns en uppsjö av fantasyböcker, -filmer och -spel och nästan lika många hängivna fantasyläsare. Böckerna för yngre barn förhåller sig friare och lättsammare till genren och dess olika variationer än tonårs- och vuxenlitteraturen. De är ofta spännande men i stället för storslagna epos hittar författarna andra sätt att trollbinda sina läsare.
Martin Widmark har skrivit trilogin om Tyko Blom. Tyko växer upp i en djup gruva där flera barn hålls som slavar och bara får komma upp till ytan på söndagarna. En dag händer många konstiga saker och Tyko lyckas fly upp genom gruvgångarna, ut genom en lucka till en annan värld. Ett gömt brev från hans mamma, en hemlig bok och några djur, som blir människor i en annan värld, leder honom till landets grymme härskare.
Typiskt för Widmark är att kunskap har stor betydelse och Tykos och hans vänners kraft består inte av magi utan i vad han lär sig under resans gång. Spänningen och äventyret haltar förvisso ibland men de onda krafterna är stora och naturen är tillräckligt dramatisk för att hålla läsaren i rätt stämning.
Traditionell fantasy utspelar sig i magiska världar, gärna med medeltidskänsla, och en portal av något slag kan leda oss dit från vår vanliga verklighet. En variant av fantasy som har blivit vanligare är den som utspelar sig helt i vår egen värld och tid, men där magi och magiska väsen lever parallellt. I Martin Olczak och Anna Sandlers böcker om Jack gömmer sig magiska varelser överallt i Stockholm. Jack visar sig ha förmågan att läsa en magisk bok ingen har kunnat använda sedan 1600-talet. Boken lockar till sig farliga väsen men ger också Jack en chans att finna sina föräldrar, som han trodde var döda. Liksom i Widmarks serie är målet för hjälten att hitta sina närstående, samtidigt som omvärlden ser honom som världens räddare. Det är en kittlande tanke att det kanske någonstans finns lite magi i vardagen, antingen som spänning eller som tröst.
Den hemliga boken av Jesper Tillberg och Peter Bergting är första delen i en rolig serie där verkligheten ständigt bekräftas av anspelningar på aktuella tv-serier, populära böcker och trender. Historiens fantastiska kärna bygger på den klassiska Dracula- myten, men målet är humoristiskt och vardagsnära: att vinna tv-kocken Oliven Jamesons tävling om den godaste vardagsrätten. Pojken Lennart (van) Helsing måste ge sig ut i världen, möta faror och lösa svårigheter för att nå sitt mål och för att det goda småningom ska kunna besegra det onda. Svårigheterna handlar om allt från att hitta blod till blodpudding och att bemöta en taskig medtävlare till att finna Draculas månghundraåriga hemligheter.
Både Tyko och Lennart har hjälp på vägen av kloka tjejer, men några fantasyböcker har en ensam flicka som huvudperson och av någon anledning är dessa ofta häxor. De har ett slags urkraft som är sammankopplad med naturen. Clara i boken Eldprovet får sin kraft helt överraskande när hon fyller tolv. Också hon lever i en, som hon tror, helt vanlig verklighet, men parallellt med denna öppnas en helt annan värld som utsätter henne för omänskliga prov. Kärleken till djur har en avgörande betydelse, godhet och ärlighet belönas och likt den klassiska fantasyhjälten kommer Clara ur det första äventyret både mognare och starkare.
Fantasyböcker ofta är tjocka och textrika men nu ger bokförlaget Hegas, som fokuserar på lättlästa böcker, ut en fantasyserie i mangaform, skriven och illustrerad av Kazu Kibushi. I Amulett har de långa beskrivningarna ersatts av bilder, som stundtals skapar minst lika mycket magi. Underliga figurer kontrasteras mot två helt vanliga barn. De två hittar en lysande, magisk sten som naturligtvis åtrås av någon från den andra sidan. Färg, form och korta dialoger visar tydligt och dramatiskt vad som är annorlunda eller farligt. Dock saknar den knapphändiga texten en dimension, även om läsbarheten har ett stort värde. Läsaren förs snabbt framåt i handlingen och in en förtrollad värld med suggestiv stämning – och det är stämningen det kommer an på, minst lika mycket som äventyret.