Tillsammans har Maud Karlsson (50), Helena Högberg (60) och Siv Ander (72) 120 års danserfarenhet i bagaget. De packar upp sina erfarenheter och minnen och ger dem gestalt på teaterns tiljor i egen koreografi till musik av bland annat Dmitri Sjostakovitj, The Temptations, Jun Miyake, Arvo Pärt och Astor Piazzolla.
– Det är ingen sammanhängande berättelse. Varken om kvinnor i stort eller om oss. Men vi bjuder på bilder ur våra liv och erfarenheter, säger trion.
Scenerna flyter in i varandra; mycket skönhet, en del bus, inte så lite tuffhet och mycket sensualitet gestaltas med kärlek och humor.
Lite får jag se när dansarna värmer upp genom att improvisera till Lilies of the Valley av Jun Miyake, ett rytmiskt men också mjukt stycke ur dansfilmen Pina.
Underbara Kvinnor i Rörelse – min reaktion på dansimprovisationerna – kunde lika gärna ha varit titeln på deras program, som Les trois femmes (de tre kvinnorna, franska).
– Men vi fick sommaren 2010 ett stipendium till St Ermes i Frankrike: till PAF, Performance Arts Forum, där man kan bo och arbeta i en studio.
Där tog arbetet fart och där föddes arbetsnamnet Les Trois Femmes. Och när föreställning var klar, fanns det ingen anledning att byta namn.
Huvudansvaret för idé och koreografi har Maud Karlsson, som har sin bas i Uppsala.
– Och vi har fyllt i när vi har mötts för att repetera, säger Helena Högberg, Gotland, och Siv Ander, Stockholm.
– Det har tagit en viss tid att skapa föreställningen eftersom vi lever våra olika liv, på olika ställen och ofta är upptagna av annat, säger Maud Karlsson.
Bild, video, hör till föreställningen. UNT får ett smakprov där läppförstoring har en viss roll liksom rosa dräkter à la Chanel. Vit, tunn plast har också sin plats både på scen och kropp. På sin reklambild är trion däremot åtminstone till synes naken. Nakenheten förekommer också i föreställningen, men bara i form av bildprojektion.
– Live behåller vi kläderna på.
Dansare, som arbetar på institutionaliserade scener, pensioneras innan de fyller 50, men Les trois femmes dansar vidare, ostoppbara.