Biobesöken ökade förra året
Fler svenskar gick på bio förra året jämfört med 2005, och den populäraste filmen var Pirates of the Caribbean - död mans kista. Det visar Svenska Filminstitutets verksamhetsberättelse för 2006.
Foto: Scanpix
Svensken gick på bio i genomsnitt 1,68 gånger, vilket är en ökning med 4 procent. De bästa besöksmånaderna var april, maj, juli, oktober och december, och statistiken visar att amerikanska blockbusters drar folk till biograferna.
Enligt rapporten dominerar SF Bio med en marknadsandel på 54 procent. När det gäller andelen besök dominerade de amerikanska filmerna med över 65 procent.
Topp 10 bland svenska filmer:
1. Heartbreak hotel, 462 820 besökare
2. Beck - skarpt läge, 286 366 besökare
3. Offside, 252 600 besökare
4. Göta kanal 2 - kanalkampen, 277 461 besökare
5. Varannan vecka, 194 123 besökare
6. Lilla Jönssonligan och stjärnkuppen, 152 511 besökare
7. 7 Miljonärer, 122 834 besökare
8. Mastermind, 120 654 besökare
9. Förortsungar, 80 373 besökare
10. Hemligheten, 63 671 besökare
Topp 10 mest sedda filmer 2006:
1. Pirates of the Caribbean - död mans kista, 1 134 745 besökare
2. Da Vinci-koden, 654 437 besökare
3. Ice Age 2, 648 735 besökare
4. Casino Royale, 618 860 besökare
5. Narnia - häxan och lejonet, 580 310 besökare
6. Lilla kycklingen, 504 595 besökare
7. Heartbreak hotel, 462 820 besökare
8. Borat, 410 185 besökare
9. Bilar, 359 511 besökare
10. Djävulen bär Prada, 359 511 besökare
Källa: Svenska Filminstitutet TT Spektra
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!